رضایتمندی پزشکان خانواده از عوامل موثر بر پویایی برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی در استانهای شمالی ایران
(ندگان)پدیدآور
میکانیکی MD, ابراهیماشرفیان امیری MD, حسننصراله پور شیروانی PhD, سیدداودکبیرPhD, محمدجوادجعفری PhD, ناهیدنعیمی طبیعی MD, محمدداداشی MD, ارسلاننوع مدرک
Textتحلیلی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: اجرای موفق برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی مستلزم همکاریهای مستمر نهادهای درون و برونبخشی میباشد. رضایت پزشکان خانواده از نهادهای مرتبط طبیعتا باعث افزایش انگیزه، ماندگاری بیشتر و ارائه خدمات جامعتر خواهد شد. این مطالعه به منظور بررسی سطح رضایت پزشکان خانواده در استانهای شمالی ایران انجام گرفته است.مواد و روشها: این مطالعه مقطعی در ششماهه دوم سال 1391 در مراکز مجری طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی در سه استان گلستان، مازندران و گیلان انجام شد، 139 مرکز از 552 مرکز مجری بصورت تصادفی منظم انتخاب و در هر مرکز منتخب کلیه پزشکان خانواده در دسترس مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته شامل متغیرهای فردی با 10 سئوال باز و بسته و رضایتمندی از منابع انسانی و فیزیکی موجود در سطح1، کارکرد شبکه بهداشت و درمان شهرستان، کارکرد متخصصان سطح2، کارکرد جمعیت تحت پوشش و نهادهای برونبخشی با 34 سئوال بسته در مقیاس لیکرت بود که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت.یافته ها: میانگین سطح رضایت 188 پزشک خانواده مطالعه شده از 5 نمره، از اعضای تیم سلامت و امکانات مرکز مجری 6/0±3، از جمعیت تحت پوشش 8/0±8/2، از همکاریهای برونبخشی 1±8/2، از کارکرد شبکه شهرستان 9/0±7/2 و از عملکرد پزشکان متخصص 9/0±1/2 بوده است. سطح رضایت پزشکان خانواده از عملکرد پزشکان متخصص سطح2 در استانهای شمالی ایران تفاوت معنیداری داشت (001/0p=). بین سن، تعداد جمعیت تحت پوشش، کل سابقه خدمت، تعداد جابجایی و رضایت کلی پزشکان خانواده رابطه معنیداری نداشت.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که رضایتمندی پزشکان خانواده تقریبا در حد متوسط بوده که برای حفظ و ارتقاء آن باید برنامههای متناسب مداخلهای در سطوح مختلف طراحی و عملیاتی گردد.
کلید واژگان
رضایتمندیپزشک خانواده
مرکز بهداشتی درمانی
بیمه روستایی شمال ایران.
بیوشیمی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-01-011392-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بابلشاپا
1561-41072251-7170




