نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهدایت نسب, کامبیزfa_IR
dc.contributor.authorادیب, احمدfa_IR
dc.contributor.authorگشتاسبی, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorمنجزی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T06:08:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T06:08:05Z
dc.date.available1399-08-23T06:08:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T06:08:05Z
dc.date.issued2013-08-01en_US
dc.date.issued1392-05-10fa_IR
dc.identifier.citationهدایت نسب, کامبیز, ادیب, احمد, گشتاسبی, کامران, منجزی, مسعود. (1392). راستی سنجی داده های ژئوتکنیکی تونل راه آهن قزوین ـ رشت با استفاده از تحلیل برگشتی داده های ابزار بندی. نشریه زمین شناسی مهندسی, 7(1), 1725-1742.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6837
dc.identifier.issn7386-8222
dc.identifier.urihttp://jeg.khu.ac.ir/article-1-385-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/580663
dc.description.abstractانواع مختلفی از تحلیل­های عددی مانند روش عناصر محدود، روش عناصر مرزی و روش عناصر مجزا در مکانیک سنگ و در کارهای مهندسی برای طراحی سازه‌های سنگی مانند تونل‌ها، حفریات زیرزمینی، شیب‌ها، فونداسیون سد و ... استفاده می‌شوند. در این مقاله، نتایج حاصل از تحلیل برگشتی تونل کوهین واقع در قطعۀ اول راه آهن قزوین ـ رشت ارائه شده است. هدف اصلی این پژوهش اجرای تحلیل برگشتی تونل یادشده با استفاده از مدل‌های عددی است. برای مدل­سازی تونل 2 مقطع مختلف با استفاده از نرم‌افزار Flac 2D تحلیل شده است، که شامل مقاطع 150+30 و 900+30 هستند. برای انجام تحلیل برگشتی، بازۀ مناسب برای پارامترهای ژئومکانیکی با توجه به آزمایش­های انجام شده بر روی مغزه­ها، تعیین شد. با استفاده از روش مستقیم تحلیل برگشتی، خطاهای به‌دست آمده از مدل­ها در چندین مرحله تصحیح و در نهایت پارامترهای ژئومکانیکی کنترلی در ایستگاه اندازه­گیری 150+30 به‌صورتE = 0.3 GPa  (مدول الاستیسیته)، C = 0.21 MPa (مقاومت چسبندگی) و &phi = 34̊ (زاویۀ اصطکاک داخلی) و در ایستگاه اندازه­گیری 900+30 به‌صورت E= 0.3 GPa (مدول الاستیسیته)،C= 0.21 MPa  (مقاومت چسبندگی) و &phi = 35̊ (زاویۀ اصطکاک داخلی) به‌دست آمده است. پارامترهای ژئومکانیکی به‌دست آمده از تحلیل برگشتی، کاملاً در بازۀ در نظر گرفته شده قرار گرفته است و با نتایج حاصل از آزمایش­های انجام شده بر روی مغزه­ها، مطابقت دارند. بر این اساس و با توجه به تطابق پارامترهای ژئومکانیکی به‌دست آمده از تحلیل برگشتی با پارامترهای استفاده شده در طراحی تونل، طراحی تونل و روش ساخت آن تأیید شد.fa_IR
dc.format.extent992
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه زمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Engineering Geologyen_US
dc.subjectتحلیل برگشتیfa_IR
dc.subjectتونل راه آهن قزوین ـ رشتfa_IR
dc.subjectابزار نگاریfa_IR
dc.subjectنرم افزار Flac 2Dfa_IR
dc.subjectپارامترهای ژئومکانیکیfa_IR
dc.subjectزمین شناسی مهندسیfa_IR
dc.titleراستی سنجی داده های ژئوتکنیکی تونل راه آهن قزوین ـ رشت با استفاده از تحلیل برگشتی داده های ابزار بندیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله استخراج شده از پایان نامهfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد استخراجfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار استخراج معدن/ دانشگاه آزاد واحد تهران جنوبfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مکانیک سنگ/ دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار استخراج معدن/ دانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1725
dc.citation.epage1742


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد