راستی سنجی داده های ژئوتکنیکی تونل راه آهن قزوین ـ رشت با استفاده از تحلیل برگشتی داده های ابزار بندی
(ندگان)پدیدآور
هدایت نسب, کامبیزادیب, احمدگشتاسبی, کامرانمنجزی, مسعودنوع مدرک
Textمقاله استخراج شده از پایان نامه
زبان مدرک
فارسیچکیده
انواع مختلفی از تحلیلهای عددی مانند روش عناصر محدود، روش عناصر مرزی و روش عناصر مجزا در مکانیک سنگ و در کارهای مهندسی برای طراحی سازههای سنگی مانند تونلها، حفریات زیرزمینی، شیبها، فونداسیون سد و ... استفاده میشوند. در این مقاله، نتایج حاصل از تحلیل برگشتی تونل کوهین واقع در قطعۀ اول راه آهن قزوین ـ رشت ارائه شده است. هدف اصلی این پژوهش اجرای تحلیل برگشتی تونل یادشده با استفاده از مدلهای عددی است. برای مدلسازی تونل 2 مقطع مختلف با استفاده از نرمافزار Flac 2D تحلیل شده است، که شامل مقاطع 150+30 و 900+30 هستند. برای انجام تحلیل برگشتی، بازۀ مناسب برای پارامترهای ژئومکانیکی با توجه به آزمایشهای انجام شده بر روی مغزهها، تعیین شد. با استفاده از روش مستقیم تحلیل برگشتی، خطاهای بهدست آمده از مدلها در چندین مرحله تصحیح و در نهایت پارامترهای ژئومکانیکی کنترلی در ایستگاه اندازهگیری 150+30 بهصورتE = 0.3 GPa (مدول الاستیسیته)، C = 0.21 MPa (مقاومت چسبندگی) و &phi = 34̊ (زاویۀ اصطکاک داخلی) و در ایستگاه اندازهگیری 900+30 بهصورت E= 0.3 GPa (مدول الاستیسیته)،C= 0.21 MPa (مقاومت چسبندگی) و &phi = 35̊ (زاویۀ اصطکاک داخلی) بهدست آمده است. پارامترهای ژئومکانیکی بهدست آمده از تحلیل برگشتی، کاملاً در بازۀ در نظر گرفته شده قرار گرفته است و با نتایج حاصل از آزمایشهای انجام شده بر روی مغزهها، مطابقت دارند. بر این اساس و با توجه به تطابق پارامترهای ژئومکانیکی بهدست آمده از تحلیل برگشتی با پارامترهای استفاده شده در طراحی تونل، طراحی تونل و روش ساخت آن تأیید شد.
کلید واژگان
تحلیل برگشتیتونل راه آهن قزوین ـ رشت
ابزار نگاری
نرم افزار Flac 2D
پارامترهای ژئومکانیکی
زمین شناسی مهندسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-08-011392-05-10
ناشر
دانشگاه خوارزمیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد استخراجاستادیار استخراج معدن/ دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
دانشیار گروه مکانیک سنگ/ دانشگاه تربیت مدرس
دانشیار استخراج معدن/ دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2228-68377386-8222




