| dc.contributor.author | اینانلو عربی شاد, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | آهنگری, کاوه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T06:07:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T06:07:14Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T06:07:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T06:07:14Z | |
| dc.date.issued | 2010-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اینانلو عربی شاد, حسین, آهنگری, کاوه. (1389). استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی بهعنوان مکمل روشهای عددی در پیشبینی نشست تونل خط یک مترو تبریز. نشریه زمین شناسی مهندسی, 4(1), 793-808. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6837 | |
| dc.identifier.issn | 7386-8222 | |
| dc.identifier.uri | http://jeg.khu.ac.ir/article-1-344-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/580612 | |
| dc.description.abstract | یکی از مسائل مهم در تونلهای مترو شهری، تحلیل پایداری تونل و تعیین ضریب اطمینان مناسب و ایمن و همچنین پیشبینی میزان نشست میباشد که منجر به تأمین پایداری در حین اجرا و پس از آن در زمان بهرهبرداری از سازه مورد نظر خواهد گردید. اهداف این مطالعه، استفاده از روشهای مختلف در پیشبینی نشست و همچنین توسعه و ارتقاء این روشها بهوسیله یکدیگر میباشد. در تحقیق حاضر، تحلیل پایداری و بررسی میزان نشست تونل خط یک مترو تبریز، توسط روش عددی، شبکه عصبی مصنوعی و روابط تجربی صورت پذیرفته است. با توجه به دو روش حفاری مورد استفاده در تونل خط یک مترو تبریز (استفاده از دستگاه TBM و همچنین حفر تونل به روش NATM) در این بررسی، ابتدا قسمتی از تونل که با روش NATM حفاری میشود با استفاده از روش عددی مورد تحلیل قرارگرفته و مقدارنشست سطح زمین و همچنین میزان همگرایی تونل در دیواره تونل نیز با کمک همین نرمافزار پیشبینی شده است. سپس براین اساس، روابط تجربی همگرایی- نشست برای محیط پیرامون تونل خط یک مترو تبریز اصلاح شدهاند. پس از آن با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و دادههای موجود، میزان نشست، پیشبینی شده و با مقدار بهدست آمده از روش عددی و روابط تجربی مقایسه شده است. در قسمت دوم تحقیق نیز میزان نرخ نفوذ TBM توسط شبکه عصبی پیشبینی شده که این پارامتر میتواند در مواجهه با مناطق دردسرساز و همچنین استفاده از فشار EPB مناسب در TBM بسیار مفید باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 784 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه خوارزمی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | نشریه زمین شناسی مهندسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Engineering Geology | en_US |
| dc.subject | تونل مترو | fa_IR |
| dc.subject | شبکه عصبی | fa_IR |
| dc.subject | پیشبینی نشست | fa_IR |
| dc.subject | مدلسازی عدی | fa_IR |
| dc.subject | FLAC | fa_IR |
| dc.subject | آنالیز حساسیت | fa_IR |
| dc.subject | زمین شناسی مهندسی | fa_IR |
| dc.title | استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی بهعنوان مکمل روشهای عددی در پیشبینی نشست تونل خط یک مترو تبریز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 793 | |
| dc.citation.epage | 808 | |