استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی بهعنوان مکمل روشهای عددی در پیشبینی نشست تونل خط یک مترو تبریز
(ندگان)پدیدآور
اینانلو عربی شاد, حسینآهنگری, کاوهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل مهم در تونلهای مترو شهری، تحلیل پایداری تونل و تعیین ضریب اطمینان مناسب و ایمن و همچنین پیشبینی میزان نشست میباشد که منجر به تأمین پایداری در حین اجرا و پس از آن در زمان بهرهبرداری از سازه مورد نظر خواهد گردید. اهداف این مطالعه، استفاده از روشهای مختلف در پیشبینی نشست و همچنین توسعه و ارتقاء این روشها بهوسیله یکدیگر میباشد. در تحقیق حاضر، تحلیل پایداری و بررسی میزان نشست تونل خط یک مترو تبریز، توسط روش عددی، شبکه عصبی مصنوعی و روابط تجربی صورت پذیرفته است. با توجه به دو روش حفاری مورد استفاده در تونل خط یک مترو تبریز (استفاده از دستگاه TBM و همچنین حفر تونل به روش NATM) در این بررسی، ابتدا قسمتی از تونل که با روش NATM حفاری میشود با استفاده از روش عددی مورد تحلیل قرارگرفته و مقدارنشست سطح زمین و همچنین میزان همگرایی تونل در دیواره تونل نیز با کمک همین نرمافزار پیشبینی شده است. سپس براین اساس، روابط تجربی همگرایی- نشست برای محیط پیرامون تونل خط یک مترو تبریز اصلاح شدهاند. پس از آن با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی و دادههای موجود، میزان نشست، پیشبینی شده و با مقدار بهدست آمده از روش عددی و روابط تجربی مقایسه شده است. در قسمت دوم تحقیق نیز میزان نرخ نفوذ TBM توسط شبکه عصبی پیشبینی شده که این پارامتر میتواند در مواجهه با مناطق دردسرساز و همچنین استفاده از فشار EPB مناسب در TBM بسیار مفید باشد.
کلید واژگان
تونل متروشبکه عصبی
پیشبینی نشست
مدلسازی عدی
FLAC
آنالیز حساسیت
زمین شناسی مهندسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-11-011389-08-10
ناشر
دانشگاه خوارزمیسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
شاپا
2228-68377386-8222




