نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهنری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمیری, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorمعاشری, بی بی نرگسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:48:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:48:29Z
dc.date.available1399-08-23T00:48:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:48:29Z
dc.date.issued2016-04-01en_US
dc.date.issued1395-01-13fa_IR
dc.identifier.citationهنری, فاطمه, میری, محمدرضا, معاشری, بی بی نرگس. (1395). ارزشیابی تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ ریزی‌شده بر انجام مراقبت‌ های دوران بارداری زنان باردار معتاد. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند, 23(1), 67-77.fa_IR
dc.identifier.issn16072197
dc.identifier.issn2423-6152
dc.identifier.urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-1997-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/558181
dc.description.abstractزمینه و هدف: استفاده از موادّ مخدر در دوران بارداری، از مهمترین نگرانی‌های سلامت است. انجام مراقبت‌های دوران بارداری در مادران معتاد از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و لازم است مداخلات آموزشی در این زمینه انجام شود. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر انجام مراقبت‌های دوران بارداری در زنان معتاد انجام شد. روش تحقیق: مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی میدانی شاهددار تصادفی شده بود که بر روی 46 زن باردار معتاد واجد معیارهای ورود به مطالعه انجام شد. در این مطالعه، افراد به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای روایی‌شده و پایا برای سنجش سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بود. پرسشنامه؛ قبل، بلافاصله و دو ماه پس از مداخله برای افراد دو گروه تکمیل شد. مداخله شامل 6 جلسه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بود که برای افراد گروه آزمون اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS (ویرایش 16) و با کمک آزمون‏های آماری تی‌مستقل، آزمون دقیق فیشر، آنالیز واریانس تکرارشونده و تعقیبی بونفرونی تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج، افزایش معنی‌داری را در میانگین تغییرات نمره نگرش، قصد رفتاری و کنترل رفتاری درک‌شده، قبل و بلافاصله بعد از مداخله در افراد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد نشان داد (05/0>P)؛ همچنین میانگین تغییرات کنترل رفتاری درک‌شده، قبل و دو ماه بعد از مداخله در افراد گروه آزمون نسبت به گروه شاهد افزایش معنی‌داری داشت (05/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه، اثربخشی آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده را بر سازه‏ های نگرش، کنترل رفتاری درک‌شده و قصد رفتاری مرتبط با انجام مراقبت‏های دوران بارداری نشان داد.fa_IR
dc.format.extent1820
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بیرجندfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجندfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Birjand University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectزنان معتادfa_IR
dc.subjectمراقبت‌های دوران بارداریfa_IR
dc.subjectسوء مصرف موادfa_IR
dc.subjectتئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شدهfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleارزشیابی تأثیر آموزش بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ ریزی‌شده بر انجام مراقبت‌ های دوران بارداری زنان باردار معتادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentآموزش بهداشت و ارتقای سلامت، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue1
dc.citation.spage67
dc.citation.epage77


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد