• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 25, Supplementary
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 25, Supplementary
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سه‌ترمی‌شدن سال تحصیلی در رشته پرستاری؛ نقاط ضعف و قوت

    (ندگان)پدیدآور
    طیبی آراسته, مهدینوروزی‌نیا, روح‌انگیزپورآقا, بهروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    454.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: عدم توجه به برنامه‌ریزی درسی یا تکیه بر روش‌های سنتی، فرصت استفاده از روش‌های مختلف برنامه‌ریزی آموزشی را محدود خواهد نمود. هدف این مطالعه، بررسی سه‌ترمی‌شدن سال تحصیلی در رشته پرستاری و اشاره به نقاط ضعف و قوت آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی بود. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-مقایسه‌ای، برنامه‌ریزی درسی مقطع کارشناسی رشته پرستاری مطابق کوریکولوم آموزشی در قالب دو سناریوی دو ترمی و سه‌ترمی مقایسه شد. در هر دو سناریو، ظرفیت زمانی آموزش در هر هفته معادل 40 ساعت در نظر گرفته شد. با توجه به توزیع تعداد هفته‌های آموزش در هر ترم، متوسط ساعت آموزش دانشجویان در هر دو سناریو و در هر روز، مساوی و حدود 5 ساعت بود. یافته‌ها: تعداد روزهای آموزش، امتحانات و تعطیلات بین‌ترمی در سناریوی دو ترمی نسبت به سناریوی سه‌ترمی کمتر بوده و آموزش مستقیم دانشجویان در هر دو سناریو فقط 50درصد از روزهای سال را به خود اختصاص می‌دهد. در سناریوی سه‌ترمی، در هر ترم تعداد واحدهای درسی کمتر و میزان ساعت آموزش هر واحد بیشتر است. میزان فعالیت کاری کارکنان آموزش در سه ترم با توزیع متوازن‌تر و تعداد دفعات بیشتر نسبت به دو ترم صورت می‌گیرد. نتیجه‌گیری: تجویز نظام آموزشی سه‌ترمی یا دو ترمی در هر سال تحصیلی، دارای مزایا و معایبی است که می‌تواند برای رشته‌های مختلف دانشگاهی و دوره‌های درسی مختلف بنا به فراخور و پتانسیل‌های آموزشی دانشگاه‌ها مثمر ثمر یا بی‌فایده باشد.  
    کلید واژگان
    پرستاری
    برنامه‌ریزی
    ترم تحصیلی
    آموزش پزشكي

    تاریخ نشر
    2018-08-01
    1397-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
    دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران و دانشجوی دکتری سلامت در حوادث و بلایا، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران

    شاپا
    16072197
    2423-6152
    URI
    http://journal.bums.ac.ir/article-1-2356-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557998

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب