بررسی اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفهای اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
(ندگان)پدیدآور
پورشافعی, هادیرمضان زاده, خیرالنسانوع مدرک
Textمقاله اصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزشعالی بهعنوان یک نظام حرفهای، نقش عمدهای در آموزش و انتقال ارزشهای اخلاقی دارد و این انتقال بهواسطه اساتید مجرب صورت میگیرد. این مطالعه با هدف تعیین اختلاف وضعیت موجود و مطلوب رعایت اخلاق حرفهای در آموزش توسط اساتید، از نظر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395 انجام گرفت.
روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، 302 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکیبیرجند در سال تحصیلی 96-1395، بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس رشته تحصیلی و جنسیت انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته شامل 69 سؤال (4مؤلّفه اصلی و 17مؤلّفه فرعی) در طیف لیکرت بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان 0/85 و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 0/78 تایید گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS (ویرایش 19) و با کمک آزمونهای ANOVA، t زوجی و t در دو نمونه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: میانگین نمره وضعیت مطلوب رعایت اخلاق حرفهای اساتید از دیدگاه دانشجویان 0/73±3/8 و میانگین وضعیت مطلوب رعایت ارزشهای حرفهای 0/77±4/74 بود. تفاوت معنیداری بین میانگین وضعیت موجود اخلاق حرفهای در کلیه مؤلّفههای آن با وضعیت مطلوب مشاهده شد (0/05P
کلید واژگان
اخلاق حرفهایاساتید
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
وضعیت موجود
وضعیت مطلوب
آموزش پزشكي
تاریخ نشر
2018-08-011397-05-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجندسازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران و مرکز تحقیقـات بیماریهای قلب و عروق، دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند، بیرجند، ایرانمرکز تحقیقـات بیماریهای قلب و عروق، دانشگـاه علوم پزشکـی بیرجند، بیرجند، ایران و گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
160721972423-6152




