• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 25, Supplementary
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند
    • دوره 25, Supplementary
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ارتباط مهارت حل مسأله با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395

    (ندگان)پدیدآور
    رئیسون, محمد رضامحمدی, یحییامیرآبادی‌زاده, حسناکبری, نرجسسعیدزاده, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    518.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله اصیل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی، یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است. در این راستا، مهارت حل مسأله از عوامل موثر و تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه  مهارت حل مسأله با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی می‌باشد که در آن 342نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 96-1395، به‌صورت تصادفی- طبقه‌ای انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل: پرسشنامه اطلاعات فردی، پرسشنامه استاندارد حل مسألهHepner  و  Pattersonو معدل کل دانشجویان برای بررسی پیشرفت تحصیلی بود. تحلیل داده‌ها نیز برای شرح و توصیف داده‌ها استفاده گردید. یافته‌ها:. براساس آزمون همبستگی پیرسون، رابطه مثبت و معنی‌داری بین حل مسأله با پیشرفت تحصیلی به‌دست آمد. همچنین بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان برحسب جنسیت تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/001>P)؛ اما بین نمره حل مسأله دانشجویان مرد و زن تفاوت معنی‌داری یافت نشد. نتیجه‌گیری: با توجه با ارتباط مستقیم حل مسأله با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد می‌شود که اساتید به جای واداشتن دانشجویان به حفظ طوطی‌وار مفاهیم، روش‌ها و قواعد، یادگیرنده را در موضع حل مسأله قرار دهند؛ به نحوی که خود را در صحنه واقعی و رویارویی با مشکل ببیند و به حل آن بپردازد.  
    کلید واژگان
    حل مسئله
    پیشرفت تحصیلی
    دانشجویان
    آموزش پزشكي

    تاریخ نشر
    2018-08-01
    1397-05-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
    سازمان پدید آورنده
    عضو مرکز تحقیقات قلب و عروق، گروه پزشکی- اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران و دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران و استاد مدعو، دانشگاه آزاد اسلامی فردوس، فردوس، ایران
    کارشناس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
    دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
    دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
    کارشناس آموزش دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران

    شاپا
    16072197
    2423-6152
    URI
    http://journal.bums.ac.ir/article-1-2439-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557992

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب