نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمودی, میتراfa_IR
dc.contributor.authorشریف زاده, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorرمضانی, صدیقهfa_IR
dc.contributor.authorجلیلیان, لیلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:42:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:42:47Z
dc.date.available1399-08-23T00:42:46Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:42:47Z
dc.date.issued2018-01-01en_US
dc.date.issued1396-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمودی, میترا, شریف زاده, غلامرضا, رمضانی, صدیقه, جلیلیان, لیلی. (1396). قدرت پیشگویی کنندگی سازه های مدل ارتقای سلامت پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر نهبندان در سال تحصیلی 1396- 1395. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند, 24(4), 324-335.fa_IR
dc.identifier.issn16072197
dc.identifier.issn2423-6152
dc.identifier.urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-2375-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557824
dc.description.abstractزمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثّر بر اتخاذ رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان، گامی در ارتقای سلامت دهان است. مطالعه حاضر به‌منظور تعیین قدرت پیشگویی‌کنندگی سازه‌های مدل پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش‌آموزان ابتدایی شهر نهبندان، در سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، بر روی 464 دانش‌آموز پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر نهبندان انجام شد. دانش‌آموزان به‌روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استاندارد بررسی سازه‌های مدل پندر بود. داده‌ها پس از ورود به نرم‌افزار  SPSS (ویرایش 19)، با کمک آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک‌طرفه، تست تعقیبی توکی، کای‌اسکوئر، تست دقیق فیشر، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. از آمار توصیفی نیز برای شرح و توصیف داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سنّی افراد مورد مطالعه، 0/79±11/48 سال بود. بر اساس نتایج آزمون Anova، بین تحصیلات پدر و سازه‌های رفتار (0/035=P)، الگوسازی بین‌فردی (0/05=P) و تأثیرگذاری وضعیتی (0/011=P) و نیز بین تحصیلات مادر و خودکارآمدی (0/022=P) از مدل پندر اختلاف معنی‌داری مشاهده گردید. اختلاف بین رفتارهای مسواک‌زدن (0/001P=)، مراجعه به دندانپزشک (0/008=P) و جنسیت نیز معنی‌دار بود. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد، ارتباط معنی‌داری بین سازه‌های خودکارآمدی درک‌شده، احساسات مثبت نسبت به رفتار، تأثیرگذارنده‌های بین‌فردی و تعهد به طرح عمل با رفتار سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان وجود داشت (0/05>P). نتیجه‌گیری: برای تغییر رفتارهای دهان و دندان دانش‌آموزان می‌توان از مدل ارتقای سلامت به‌عنوان یک الگوی استاندارد استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent642
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بیرجندfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجندfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Birjand University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمدل پندرfa_IR
dc.subjectبهداشت دهان و دندانfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزان ابتداییfa_IR
dc.subjectنهبندانfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleقدرت پیشگویی کنندگی سازه های مدل ارتقای سلامت پندر در رابطه با رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر نهبندان در سال تحصیلی 1396- 1395fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثّر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد آمار، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.fa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue4
dc.citation.spage324
dc.citation.epage335


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد