نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرج‌زاده, زهراfa_IR
dc.contributor.authorسعادت‌جو, سید علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorطبیعی, شهنازfa_IR
dc.contributor.authorحسینی, سید محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:42:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:42:07Z
dc.date.available1399-08-23T00:42:07Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:42:07Z
dc.date.issued2011-05-01en_US
dc.date.issued1390-02-11fa_IR
dc.identifier.citationفرج‌زاده, زهرا, سعادت‌جو, سید علیرضا, طبیعی, شهناز, حسینی, سید محمدرضا. (1390). روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند, 18(4), 312-319.fa_IR
dc.identifier.issn16072197
dc.identifier.issn2423-6152
dc.identifier.urihttp://journal.bums.ac.ir/article-1-780-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557782
dc.description.abstractزمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روش‌های ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی می‌باشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی انجام گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه، مهارت‌ها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهده‌گر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی، از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده‌گر در دو ایستگاه محاسبه گردید. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون‌ لوجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری46/0 (003/0=P)، با نمرات بالینی 61/0 (001/0P<) و با معدل کل 56/0 (001/0P<) بود. بالاترین و پایین‌ترین ضریب همبستگی به ترتیب 54/0 و 08/0 در ایستگاه حمل مصدوم و کنترل خونریزی مشاهده شد. ضریب همبستگی بین نمرات دو مشاهده‌گر در ایستگاه تخلیه شوک 97/0 و در ایستگاه آمبوبگ 68/0 (001/0P<) بود. نتیجه‌گیری: استفاده از OSCE به عنوان روش معتبر و پایا برای سنجش مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی و در کلیه بخش‌ها توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent423
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بیرجندfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجندfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Birjand University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectOSCEfa_IR
dc.subjectارزیابی بالینیfa_IR
dc.subjectآموزش پزشكيfa_IR
dc.titleروایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیل پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentمربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایرانfa_IR
dc.contributor.department، آموزشکده فوریت‌ها، دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند، ایرانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue4
dc.citation.spage312
dc.citation.epage319


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد