روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 1388
(ندگان)پدیدآور
فرجزاده, زهراسعادتجو, سید علیرضاطبیعی, شهنازحسینی, سید محمدرضانوع مدرک
Textمقاله اصیل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش جدا نشدنی از برنامه آموزش پزشکی و یکی از بهترین روشهای ارزیابی صلاحیت عملکرد آزمون ساختاریافته عینی بالینی میباشد. این پژوهش به منظور بررسی روایی و پایایی آزمون OSCE در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان فوریتهای پزشکی انجام گردید. روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی همبستگی، 12 مهارت بالینی توسط چک لیست عملکرد ارزیابی گردید. 39 دانشجو در 12 ایستگاه، مهارتها را انجام دادند؛ در هر ایستگاه ارزیابی توسط مشاهدهگر مطابق چک لیست انجام شد. روایی ملاکی از طریق همبستگی میانگین نمرات دروس نظری و بالینی با نمره OSCE و پایایی، از طریق همبستگی بین نمرات گزارش شده توسط دو مشاهدهگر در دو ایستگاه محاسبه گردید. دادهها با نرمافزار SPSS (ویرایش 15) و آزمون رگرسیون لوجستیک تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: ضریب همبستگی نمرات OSCE با میانگین نمرات نظری46/0 (003/0=P)، با نمرات بالینی 61/0 (001/0P
کلید واژگان
رواییپایایی
OSCE
ارزیابی بالینی
آموزش پزشكي
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-05-011390-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجندسازمان پدید آورنده
مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایراندانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ایران
، آموزشکده فوریتها، دانشگاه علومپزشکی بیرجند، ایران
شاپا
160721972423-6152




