نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسلیمانی, ربابهfa_IR
dc.contributor.authorمرادخانی, الههfa_IR
dc.contributor.authorفرهی, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:39:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:39:52Z
dc.date.available1399-08-23T00:39:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:39:52Z
dc.date.issued2017-04-01en_US
dc.date.issued1396-01-12fa_IR
dc.identifier.citationسلیمانی, ربابه, مرادخانی, الهه, فرهی, حسن. (1396). تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 26(101), 74-82.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1405-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557575
dc.description.abstractمقدمه:با توجه به اینکه افراد معتاد هوش هیجانی پایین‌تری نسبت به جامعه دارند، هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی آنها می‌باشد. هدف: تعیین تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شد. 60 مرد از افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون مرکز آموزشی درمانی شفا رشت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از شرکت کنندگان در برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی که توسط دستیار روانپزشکی برگزار می‌شد شرکت کردند. برای بقیه شرکت کنندگان مداخله‌ای صورت نگرفت. برنامه آموزشی شامل 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بود که طی 8 هفته ارائه شد. متغیر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد مذکور با گروه شاهد مقایسه گردید. برای سنجش متغیرهای مذکور به ترتیب از پرسشنامه Bar- on و SF-36 استفاده شد. داده‌های حاصله با استفاده از آزمون‌های کای دو، student t و t مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و آماره کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/6 ± 1/33  و 3/6 ± 3/36  سال بود (05/0 P>). برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی توانست به طور معنی‌داری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P<). همچنین 3 ماه بعد از مداخله آموزشی نمره هوش هیجانی و کیفیت زندگی در گروه مورد نسبت به قبل از مداخله بالاتر بود(به ترتیب 0001/0 P< و 0001/0 P< ). نتیجه‌گیری: اگر چه مطالعه مذکور نشان دهنده تاثیر آموزش بر روی ارتقای هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون می‌باشد، ولی با توجه به مذکر بودن شرکت کنندگان، نتایج حاصله را باید با احتیاط تفسیر کرده و مطالعات بیشتری توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent273
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاعتیادfa_IR
dc.subjectمتادونfa_IR
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادونfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue101
dc.citation.spage74
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد