• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 26, شماره 101
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 26, شماره 101
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون

    (ندگان)پدیدآور
    سلیمانی, ربابهمرادخانی, الههفرهی, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    273.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:با توجه به اینکه افراد معتاد هوش هیجانی پایین‌تری نسبت به جامعه دارند، هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی آنها می‌باشد. هدف: تعیین تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون. مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شد. 60 مرد از افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون مرکز آموزشی درمانی شفا رشت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از شرکت کنندگان در برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی که توسط دستیار روانپزشکی برگزار می‌شد شرکت کردند. برای بقیه شرکت کنندگان مداخله‌ای صورت نگرفت. برنامه آموزشی شامل 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بود که طی 8 هفته ارائه شد. متغیر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد مذکور با گروه شاهد مقایسه گردید. برای سنجش متغیرهای مذکور به ترتیب از پرسشنامه Bar- on و SF-36 استفاده شد. داده‌های حاصله با استفاده از آزمون‌های کای دو، student t و t مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و آماره کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد. نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/6 ± 1/33  و 3/6 ± 3/36  سال بود (05/0 P>). برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی توانست به طور معنی‌داری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P). برنامه آموزشی مؤلفه‌های هوش هیجانی توانست به طور معنی‌داری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P
    کلید واژگان
    اعتیاد
    متادون
    هوش هیجانی
    کیفیت زندگی
    تخصصي

    شماره نشریه
    101
    تاریخ نشر
    2017-04-01
    1396-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-1405-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557575

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب