تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون
(ندگان)پدیدآور
سلیمانی, ربابهمرادخانی, الههفرهی, حسننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه:با توجه به اینکه افراد معتاد هوش هیجانی پایینتری نسبت به جامعه دارند، هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی آنها میباشد.
هدف: تعیین تاثیر آموزش بر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد تحت درمان نگه دارنده با متادون.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه شاهد انجام شد. 60 مرد از افراد تحت درمان نگهدارنده با متادون مرکز آموزشی درمانی شفا رشت انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از شرکت کنندگان در برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی که توسط دستیار روانپزشکی برگزار میشد شرکت کردند. برای بقیه شرکت کنندگان مداخلهای صورت نگرفت. برنامه آموزشی شامل 8 جلسه 90 دقیقهای بود که طی 8 هفته ارائه شد. متغیر هوش هیجانی و کیفیت زندگی افراد مذکور با گروه شاهد مقایسه گردید. برای سنجش متغیرهای مذکور به ترتیب از پرسشنامه Bar- on و SF-36 استفاده شد. دادههای حاصله با استفاده از آزمونهای کای دو، student t و t مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و آماره کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
نتایج: میانگین سنی شرکت کنندگان در گروه مداخله و شاهد به ترتیب5/6 ± 1/33 و 3/6 ± 3/36 سال بود (05/0 P>). برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی توانست به طور معنیداری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P). برنامه آموزشی مؤلفههای هوش هیجانی توانست به طور معنیداری نمره هوش هیجانی و نمره کیفیت زندگی افراد گروه مداخله را نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه شاهد بهبود دهد( به ترتیب 0001/0 P
کلید واژگان
اعتیادمتادون
هوش هیجانی
کیفیت زندگی
تخصصي
شماره نشریه
101تاریخ نشر
2017-04-011396-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی گیلاندانشگاه علوم پزشکی گیلان
شاپا
2008-40482008-4056




