• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 27, شماره 106
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 27, شماره 106
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کیفیت ثبت رضایت آگاهانه در بیمارستان‌های آموزشی برگزیده ‌دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    (ندگان)پدیدآور
    بادسار‌, دکتر علیرضارهبر طارمسری‌, دکتر مرتضیلطیفی‌, دکترآتبینعطارچی‌, دکتر میرسعیدمحمدی کجیدی‌, ‌دکتر حمید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    200.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در راستای ارائه خدمات کیفی و ایمن، وزارت بهداشت اقدام به تدوین استاندارد‌های اعتبار بخشی بیمارستانی در ایران کرده است. بر‌پایه این استاندارد‌ها بیمارستان‌ها موظفند فهرست بازبینی مشخص از اقدام و درمان‌هایی که نیاز به گرفتن رضایت کتبی از گیرنده خدمات دارد، داشته باشد و رضایت آگاهانه بر‌اساس آن گرفته شود. هدف: بررسی کیفیت ثبت رضایت آگاهانه ‌بیماران در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مواد و روش‌ها: این پژوهش به صورت توصیفی_تحلیلی در بیمارستان‌های آموزشی برگزیده دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1393 با استناد به 303 ‌پرونده موجود در بایگانی این بیمارستان‌ها انجام شد که این موارد به صورت نمونه‌گیری تصادفی رده‌بندی شده بوده که هر طبقه، بخش بستری تلقی شد و بر‌اساس مراجعات بیماران، نمونه‌ها به طور تصادفی سیستماتیک از هر بخش انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از ‌پرسشنامه‌ای گرد‌آوری شدند و کیفیت ثبت اطلاعات در برگه‌ی رضایت آگاهانه، بر‌اساس اهداف طرح بررسی شد. متغیرهای مهم مطالعه شامل سن، جنس، تحصیلات، محل سکونت، وضعیت بیمه، نوع اقدام تشخیصی، سرویس و علت بستری و ‌... بود. نتایج: ثبت نوع اقدام تهاجمی در 6/59%، ثبت شفاف و قابل فهم منافع و مزایای اقدام تهاجمی در 4/31‌%، ثبت شفاف و قابل فهم عوارض و عواقب احتمالی اقدام تهاجمی در 5/45%، ثبت توضیح لازم مربوط به روش‌های جایگزین اقدام تهاجمی در 6/8% و ثبت توضیح لازم مربوط به خطر احتمالی در صورت درمان نشدن تهاجمی در 1/22‌% موارد کیفیت مطلوب داشتند. نتیجه‌گیری: مساله‌ای که در تکمیل فرم رضایت آگاهانه در بیمارستان‌های مورد پژوهش بیش از همه مورد توجه است، ثبت امضای دو طرف رضایت‌نامه است تا جنبه‌ی قانونی به آن دهد. در حالی که ارائه اطلاعات به بیمار پیرامون اقدام درمانی پیشرو‌ روی هم رفته ‌کیفیت خوبی نداشت.
    کلید واژگان
    رضایت آگاهانه/ مدارک پزشکی
    تخصصي

    شماره نشریه
    106
    تاریخ نشر
    2018-07-01
    1397-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    گروه پزشکی قانونی و ‌اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه پزشکی قانونی و ‌اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه پزشکی قانونی و ‌اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه پزشکی قانونی و ‌اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه پزشکی قانونی و ‌اخلاق پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-1660-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557560

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب