رابطه عدالت و رضایتمندی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
(ندگان)پدیدآور
نصیریپور, امیر اشکانمهرابیان, فردینتقیزاده, هانینوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه : عدالت مبنای پایداری و حفظ تعادل سازمانهای اجتماعی و یکی از جنبههای اساسی در ارائه خدمات سلامت تلقی میشود، لذا توجه به این موضوع در سازمانهای بهداشتی و درمانی اهمیت ویژهای دارد.
هدف: تعیین رابطه عدالت و اثر بخشی سازمانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
مواد و روشها : این پژوهش از نوع همبستگی بود و در 6 ماهه اول سال 1386 انجام شد. نمونههای پژوهش 134 نفر از کارکنان و 108 نفر از بیماران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه طبقهای انتخاب شدند. 2 نوع پرسشنامه برای گردآوری دادهها (کارکنان-بیماران) تنظیم شد و برای تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بکار رفت.
نتایج : میانگین نمرههای مربوط به ادراک بیماران از عدالت رویهای و مراودهای به ترتیب 25/54%و25/66% و برای کارکنان از عدالت توزیعی و رویه-ای به ترتیب 75/32% و 30% بدست آمد. یافتهها مبین همبستگی مثبت بین عدالت رویهای با رضایت کارکنان (r=0.47 ) و همچنین عدالت توزیعی با رضایت شغلی آنان(r=0.46 ) بود. ضریب همبستگی عدالت مراودهای و توزیعی با رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی به ترتیب 67٪ و 57٪ محاسبه شد.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه معنیدار میان ادراک عدالت با رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی بیماران، احترام متقابل کارکنان وارتباط صمیمانه آنان با یکدیگر، برخورد مودبانه و پاسخگویی مناسب کارکنان بیمارستان با مشتریان و برقراری استانداردهای عینی برای ارائه خدمات با کمیت و کیفیت یکسان به ارباب رجوع، منجر به افزایش بهرهوری در سازمانهای بهداشتی و درمانی خواهد شد.
کلید واژگان
بیمارستانهای دانشگاهیرضایت بیمار
عدالت اجتماعی
تخصصي
شماره نشریه
67تاریخ نشر
2008-10-011387-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامیدانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی
شاپا
2008-40482008-4056




