• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 17, شماره 67
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 17, شماره 67
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه عدالت و رضایتمندی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

    (ندگان)پدیدآور
    نصیری‌پور, امیر اشکانمهرابیان, فردینتقی‌زاده, هانی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    158.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه : عدالت مبنای پایداری و حفظ تعادل سازمان‌های اجتماعی و یکی از جنبه‌های اساسی در ارائه خدمات سلامت تلقی می‌شود، لذا توجه به این موضوع در سازمان‌های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف: تعیین رابطه عدالت و اثر بخشی سازمانی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مواد و روش‌ها : این پژوهش از نوع همبستگی بود و در 6 ماهه اول سال 1386 انجام شد. نمونه‌های پژوهش 134 نفر از کارکنان و 108 نفر از بیماران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه طبقه‌ای انتخاب شدند. 2 نوع پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها (کارکنان-بیماران) تنظیم شد و برای تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بکار رفت. نتایج : میانگین نمره‌های مربوط به ادراک بیماران از عدالت رویه‌ای و مراوده‌ای به ترتیب 25/54%و25/66% و برای کارکنان از عدالت توزیعی و رویه-ای به ترتیب 75/32% و 30% بدست آمد. یافته‌ها مبین همبستگی مثبت بین عدالت رویه‌ای با رضایت کارکنان (r=0.47 ) و همچنین عدالت توزیعی با رضایت شغلی آنان(r=0.46 ) بود. ضریب همبستگی عدالت مراوده‌ای و توزیعی با رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی به ترتیب 67٪ و 57٪ محاسبه شد. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معنی‌دار میان ادراک عدالت با رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی بیماران، احترام متقابل کارکنان وارتباط صمیمانه آنان با یکدیگر، برخورد مودبانه و پاسخ‌گویی مناسب کارکنان بیمارستان با مشتریان و برقراری استانداردهای عینی برای ارائه خدمات با کمیت و کیفیت یکسان به ارباب رجوع، منجر به افزایش بهره‌وری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی خواهد شد.
    کلید واژگان
    بیمارستان‌های دانشگاهی
    رضایت بیمار
    عدالت اجتماعی
    تخصصي

    شماره نشریه
    67
    تاریخ نشر
    2008-10-01
    1387-07-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی
    دانشگاه آزاد اسلامی
    دانشگاه آزاد اسلامی

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-298-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557454

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب