• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 27, شماره 107
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 27, شماره 107
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ‌‌رابطه ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی

    (ندگان)پدیدآور
    گودرزوند چگینی, دکتر مهردادعاشوری, ایرجزارعی, ‌سیف‌اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    272.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: به دلیل نیاز سازمان‌ها به سازگاری با تغییر‌ محیط‌، پنداره یادگیری سازمانی به طور روز افزونی آوازه پیدا کرده‌است. همان طور که یادگیری برای رشد افراد اساسی است برای سازمان‌ها نیز اهمیت دارد. از آن جا که به دانش سازمانی به عنوان یک دارایی استراتژیک در سازمان نگریسته می‌شود‌، یادگیری سازمانی به عنوان یکی از منابع حیاتی برای بدست آوردن برتری رقابتی در مدیریت استراتژیک در میان گذاشته شده‌است. از سویی دیگر، شرایط سازمانی نیز می‌تواند زمینه‌هایی را فراهم سازد که در آن شرایط به کمک یادگیری سازمانی و نوآوری دانش بتوان خدمات جدید و بهتری ارائه کرد که ساختار سازمانی یکی از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید.‌ هدف: بررسی رابطه‌ی‌‌ ساختار و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان‌‌.‌ مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و متغیر‌ها به هیچ وجه کنترل و دستکاری نشده و محیط اجرای پژوهش طبیعی بود. برای گرد‌آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه‌ها از پرسش‌نامه استفاده شد. برای آزمون پایایی پرسش‌نامه‌های نامبرده، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد‌. جامعه‌ی آماری این پژوهش، همه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان (پرستاران، کارمندان، پزشکان و ...) بودند و حجم نمونه با روش آماری جامعه محدود تعیین شد. نمونه‌ی لازم 385 نفر محاسبه شد. برای واکاوی داده‌ها از فنون آمار توصیفی (تنظیم جداول توصیفی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون نرمال بودن داده‌ها، تحلیل همبستگی و رگرسیون و معادله‌های ساختاری) استفاده شد. نتایج: در پایان فرضیه‌های پژوهش با ‌‌داده‌های گرد‌آوری شده‌‌ آزمون شدند که نشان داده بین ساختار و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان رابطه معنی‌دار‌ وجود دارد. شدت رابطه بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی،‌ 67درصد، کاهش رسمیت و یادگیری سازمانی،‌ 63درصد، کاهش تمرکز و یادگیری سازمانی ،61درصد و کاهش پیچیدگی از نظر عمودی و یادگیری سازمانی، 62درصد بود. ضرایب بتا نشان داد که 24درصد‌‌ تغییر‌ یادگیری سازمانی از راه پیچیدگی، 43درصد‌ از راه رسمیت و 13درصد‌ از راه تمرکز پیش‌بینی می‌شود و مانده تغییر‌ ناشی از عواملی به غیر از ساختار سازمانی است. نتیجه‌گیری: توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مواردی هم چون همکاری کارکنان در تصمیم‌گیری، واگذاری اختیار به مدیران، بازبینی فعالیت‌های گذشته و تسهیل یادگیری می‌تواند سبب رضایت‌مندی بیشتر کارکنان از ساختار سازمان و میزان یادگیری سازمانی باشد.‌
    کلید واژگان
    ساختار سازمانی/ ‌یادگیری سازمانی/ ‌دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    تخصصي

    شماره نشریه
    107
    تاریخ نشر
    2018-11-01
    1397-08-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
    گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
    گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-1717-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557426

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب