| dc.contributor.author | خوری, وحید | fa_IR |
| dc.contributor.author | سمنانی, شهریار | fa_IR |
| dc.contributor.author | دادجو, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | بشارت, سیما | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:37:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:37:44Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:37:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:37:44Z | |
| dc.date.issued | 2006-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1385-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خوری, وحید, سمنانی, شهریار, دادجو, محمد, بشارت, سیما. (1385). اثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 15(58), 73-80. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-469-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557419 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه: یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازهگیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانهها و تلاش برای افزایش آن است که مداخلههای موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخصهای تجویز منطقی داروها طراحی شده اند.
هدف: اثر آموزش گروهی فعال وچهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی وبرخی عوامل مرتبط با آن.
مواد و روشها: دراین مطالعه مداخلهای و شبه تجربی، جامعه مورد نظر،کلیه دارو سازان داروخانههای فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد، در مرحله اول، زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد، سپس با مراجعه به بیماران، پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی، مناسب بودن برچسب دارو، میزان رضایت بیمار و ..) مشخص شد . سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسههای مصاحبه حضوری، توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد.پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانههای مذکور و اندازهگیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5 شد و در دو مرحله قبل وبعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد.
نتایج: زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط 83/5±43/19 ثانیه ومتوسط زمان انتظار مراجعهکنندگان 2/1± 91/4 دقیقه بوده که پس از آموزش، این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P<0.05). پس از آموزش فعال ،افزایش معنیداری در میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان وافزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی واحتیاطات مصرف داروها دیده شد(P<0.05) ولی کیفیت برچسبهای دارویی قبل وبعد از آموزش اختلاف معنیداری نداشت.
نتیجهگیری:آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخصهای تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 157 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تجویز داروها | fa_IR |
| dc.subject | داروخانهها | fa_IR |
| dc.subject | نظارت بر فرآورده های دارویی پس از فروش | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | اثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 58 | |
| dc.citation.spage | 73 | |
| dc.citation.epage | 80 | |