نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخوری, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorسمنانی, شهریارfa_IR
dc.contributor.authorدادجو, محمدfa_IR
dc.contributor.authorبشارت, سیماfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:37:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:37:44Z
dc.date.available1399-08-23T00:37:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:37:44Z
dc.date.issued2006-07-01en_US
dc.date.issued1385-04-10fa_IR
dc.identifier.citationخوری, وحید, سمنانی, شهریار, دادجو, محمد, بشارت, سیما. (1385). اثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 15(58), 73-80.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-469-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557419
dc.description.abstractچکیده مقدمه: یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازه‌گیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانه‌ها و تلاش برای افزایش آن است که مداخله‌های موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخص‌های تجویز منطقی داروها طراحی شده اند. هدف: اثر آموزش گروهی فعال وچهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی وبرخی عوامل مرتبط با آن. مواد و روش‌ها: دراین مطالعه مداخله‌ای و شبه تجربی،‌ جامعه مورد نظر،کلیه دارو سازان داروخانه‌های فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد، در مرحله اول، زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد، سپس با مراجعه به بیماران، پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی، مناسب بودن برچسب دارو، میزان رضایت بیمار و ..) مشخص شد . سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسه‌های مصاحبه حضوری، توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد.پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانه‌های مذکور و اندازه‌گیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5 شد و در دو مرحله قبل وبعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد. نتایج: زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط 83/5±43/19 ثانیه ومتوسط زمان انتظار مراجعه‌کنندگان 2/1± 91/4 دقیقه بوده که پس از آموزش، این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P<0.05). پس از آموزش فعال ،افزایش معنی‌داری در میزان رضایتمندی مراجعه‌کنندگان وافزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی واحتیاطات مصرف داروها دیده شد(P<0.05) ولی کیفیت برچسب‌های دارویی قبل وبعد از آموزش اختلاف معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری:آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخص‌های تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود.fa_IR
dc.format.extent157
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتجویز داروهاfa_IR
dc.subjectداروخانه‌هاfa_IR
dc.subjectنظارت بر فرآورده های دارویی پس از فروشfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue58
dc.citation.spage73
dc.citation.epage80


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد