| dc.contributor.author | کرمان ساروی, فتیحه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رخشانی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | شهرکی پور, مهناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:37:41Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:37:42Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:37:41Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:37:42Z | |
| dc.date.issued | 2006-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1385-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کرمان ساروی, فتیحه, رخشانی, فاطمه, شهرکی پور, مهناز. (1385). بررسیکاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهایبهداشتی کارگران. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 15(58), 54-60. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-465-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557416 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه: الگوهای پنداشتی به علت کاربرد در آموزش وتحقیق از اهمیت خاصی برخوردارند، الگوهای زیادی در آموزش بهداشت مطرح شدهاند. مدل پندریکی از این الگوهای پنداشتی و آموزشیست که در تحقیقات زیادی بهکارگرفته شده و نتایج مثبتی بدنبال داشته است.
هدف: بررسی کاربرد این مدل آموزشی در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران شاغل در کارخانههای مواد غذایی زاهدان .
موادوروشها: در این مطالعه نیمه تجربی 200 نفر از کارگران شاغل درکارخانههای مواد غذائی زاهدان شرکت کردند که به شکل تصادفی در دو گروه مورد- شاهد بررسی شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از آموزش جمعآوری شد. در این مطالعه05/0< P به عنوان سطح معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: نمرههای مفاهیم درکی شناختی (مدلهای سلامت ،درک کنترل سلامت و اهمیت سلامت) و رفتارهای بهداشتی بعد از آموزش افزایش داشته و نتایج آنالیزواریانس تفاوت معنیداری را در گروه مورد (بعد از آموزش ) نشان داد (P=0.000). نتایج آنالیز رگرسیون چندگانه حاکی از ارتباط معنیدار مدلهای سلامت و درک اهمیت سلامت با رفتارهای بهداشتی است(P=0.02). همچنین براساس آنالیزرگرسیون چندگانه ارتباط معنیداری بین درآمد و فاکتورهای مفهوم سلامت ،درک کنترل سلامت ورفتارهای بهداشتی وجودداشت(P=0.01). در مورد تأثیر آموزش بر بهبود رفتارهای بهداشتی، آنالیزواریانس تفاوت معنیداری نشان داد(P=0.005). نتایج رگرسیون چندگانه درزمینه تأثیرهمزمان فاکتورهای درکی شناختی و دموگرافیک در رفتارهای بهداشتی نشان داد که مدلهای کلینیکی(P=0.04)، مدل سازگاری (P=0.01)، جنس (P=0.03) و قومیت (P=0.02) ارتباط معنیداری با رفتارهای بهداشتی داشت.
نتیجهگیری: نتایج مؤید مدل آموزشی پندردربهبودرفتارهای بهداشتی کارگران است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 171 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش بهداشت | fa_IR |
| dc.subject | رفتار بهداشتی | fa_IR |
| dc.subject | مدلهای آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسیکاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهایبهداشتی کارگران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 58 | |
| dc.citation.spage | 54 | |
| dc.citation.epage | 60 | |