نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکرمان ساروی, فتیحهfa_IR
dc.contributor.authorرخشانی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorشهرکی پور, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:37:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:37:42Z
dc.date.available1399-08-23T00:37:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:37:42Z
dc.date.issued2006-07-01en_US
dc.date.issued1385-04-10fa_IR
dc.identifier.citationکرمان ساروی, فتیحه, رخشانی, فاطمه, شهرکی پور, مهناز. (1385). بررسی‌کاربرد مدل‌ آموزشی‌ پندر در بهبود رفتارهای‌بهداشتی‌ کارگران‌. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 15(58), 54-60.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-465-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557416
dc.description.abstractچکیده‌ مقدمه‌: الگوهای‌ پنداشتی‌ به علت‌ کاربرد‌ در آموزش‌ وتحقیق‌ از اهمیت‌ خاصی‌ برخوردارند، الگوهای‌ زیادی ‌در آموزش‌ بهداشت‌ مطرح‌ شده‌‌اند.‌ مدل‌ پندریکی‌ از این الگوهای‌ پنداشتی‌ و‌ آموزشی‌ست‌ که‌ در تحقیقات‌ زیادی به‌کارگرفته‌ شده‌ و نتایج‌ مثبتی‌ بدنبال‌ داشته‌ است‌. هدف‌: بررسی‌ کاربرد این‌ مدل‌ آموزشی‌ در بهبود رفتارهای‌ بهداشتی‌ کارگران‌ شاغل ‌در کارخانه‌های‌ مواد غذایی‌ زاهدان‌ . موادوروش‌ها: در این‌ مطالعه‌ نیمه تجربی 200 نفر از کارگران‌ شاغل‌ درکارخانه‌های‌ مواد غذائی‌ زاهدان‌ شرکت‌ کردند که‌ به‌ شکل‌ تصادفی‌ در دو گروه‌ مورد- شاهد بررسی‌ شدند. اطلاعات‌ از طریق‌ پرسشنامه‌ در دو مرحله‌ قبل‌ و یک ماه بعد از آموزش ‌جمع‌آوری‌ شد. در این مطالعه05/0< P به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نمره‌های‌ مفاهیم‌ درکی‌ شناختی‌ (مدل‌های‌ سلامت‌ ،درک‌ کنترل‌ سلامت‌ و اهمیت‌ سلامت‌) و رفتارهای‌ بهداشتی‌ بعد از آموزش‌ افزایش‌ داشته‌ و نتایج‌ آنالیزواریانس‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ را در گروه ‌مورد (بعد از آموزش‌ ) نشان‌ داد (P=0.000). نتایج‌ آنالیز رگرسیون‌ چندگانه‌ حاکی‌ از ارتباط معنی‌دار مدل‌های‌ سلامت‌ و درک‌ اهمیت‌ سلامت‌ با رفتارهای‌ بهداشتی‌ است(P=0.02). همچنین‌ براساس‌ آنالیزرگرسیون‌ چندگانه‌ ارتباط معنی‌داری‌ بین‌ درآمد و فاکتورهای‌ مفهوم‌ سلامت‌ ،درک‌ کنترل‌ سلامت‌ ورفتارهای‌ بهداشتی‌ وجودداشت‌(P=0.01). در مورد‌ تأثیر آموزش‌ بر بهبود رفتارهای‌ بهداشتی‌، آنالیزواریانس‌ تفاوت‌ معنی‌‌داری‌ نشان ‌داد(P=0.005). نتایج‌ رگرسیون‌ چندگانه‌ درزمینه‌ تأثیرهم‌زمان‌ فاکتورهای‌ درکی‌ شناختی‌ و دموگرافیک‌ در رفتارهای ‌بهداشتی‌ نشان‌ داد که‌ مدل‌های‌ کلینیکی(P=0.04)، مدل‌ سازگاری‌ (P=0.01)، جنس‌ (P=0.03) و قومیت‌ (P=0.02) ارتباط معنی‌داری‌ با رفتارهای‌ بهداشتی‌ داشت. نتیجه‌گیری‌: نتایج‌ مؤید مدل‌ آموزشی‌ پندردربهبودرفتارهای‌ بهداشتی‌ کارگران‌ است.fa_IR
dc.format.extent171
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.subjectرفتار بهداشتیfa_IR
dc.subjectمدل‌های آموزشیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی‌کاربرد مدل‌ آموزشی‌ پندر در بهبود رفتارهای‌بهداشتی‌ کارگران‌fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue58
dc.citation.spage54
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد