نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنظومه, شیواfa_IR
dc.contributor.authorحسین‌خانزاده, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorشاکری‌نیا, ایرجfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:36:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:36:18Z
dc.date.available1399-08-23T00:36:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:36:18Z
dc.date.issued2016-04-01en_US
dc.date.issued1395-01-13fa_IR
dc.identifier.citationمنظومه, شیوا, حسین‌خانزاده, عباسعلی, شاکری‌نیا, ایرج. (1395). تأثیر آموزش اداره تنش بر بهبود چگونگی زندگی مادران دارای فرزند دچار بدخیمی خون. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 25(97), 79-88.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1155-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557322
dc.description.abstractچکیده مقدمه: دچارشدن کودک به سرطان، خانواده بویژه مادر را با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند و سبب می‌شود پدرومادر، استرس زیادی را متحمل شوند. به نظر می‌رسد در بسیاری موارد فشار ناشی از نگهداری کودک به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر می‌گذارد. هدف: تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس بر بهبود کیفیت مادرانی که فرزند آنها دچار سرطان خون مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع تجربی بود که از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش دربردارنده همه مادران کودکان 4 تا 6 ساله دچار سرطان خون شهرستان رشت در سال تحصیلی 93-1394 بود که 30  نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. پرسشنامه 36 سوالی کیفیت زندگی واروشربون (1992) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر هر دو گروه اجرا شد. برنامه آموزش مدیریت استرس به مدت ده جلسه 70 دقیقه‌ای بر گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل چنین مداخله‌ای دریافت نکردند. نتایج: واکاوی داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌دار وجود دارد (01/0p<)، به شیوه‌ای که آموزش مدیریت استرس سبب ترقی کیفیت زندگی در گروه آزمایش شد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه پیشنهاد می‌کند که افزون بر نیروبخشی ابزاری و دانسته‌هایی مانند فراهم‌سازی هزینه درمان و آموزش، مادران کودکان دچار سرطان به پشتیبانی عاطفی و پادرمیانی روانشناختی نیز نیاز دارند تا کیفیت زندگی آنها بهبود یابد. fa_IR
dc.format.extent247
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفشار روانیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectلوسمیfa_IR
dc.subjectمادرانfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش اداره تنش بر بهبود چگونگی زندگی مادران دارای فرزند دچار بدخیمی خونfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue97
dc.citation.spage79
dc.citation.epage88


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد