تأثیر آموزش اداره تنش بر بهبود چگونگی زندگی مادران دارای فرزند دچار بدخیمی خون
(ندگان)پدیدآور
منظومه, شیواحسینخانزاده, عباسعلیشاکرینیا, ایرجنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: دچارشدن کودک به سرطان، خانواده بویژه مادر را با چالشهای زیادی روبرو میکند و سبب میشود پدرومادر، استرس زیادی را متحمل شوند. به نظر میرسد در بسیاری موارد فشار ناشی از نگهداری کودک به اندازهای افزایش مییابد که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر میگذارد.
هدف: تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس بر بهبود کیفیت مادرانی که فرزند آنها دچار سرطان خون
مواد و روشها: این پژوهش از نوع تجربی بود که از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش دربردارنده همه مادران کودکان 4 تا 6 ساله دچار سرطان خون شهرستان رشت در سال تحصیلی 93-1394 بود که 30 نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. پرسشنامه 36 سوالی کیفیت زندگی واروشربون (1992) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر هر دو گروه اجرا شد. برنامه آموزش مدیریت استرس به مدت ده جلسه 70 دقیقهای بر گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردند.
نتایج: واکاوی دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0p
کلید واژگان
فشار روانیکیفیت زندگی
لوسمی
مادران
تخصصي
شماره نشریه
97تاریخ نشر
2016-04-011395-01-13
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
شاپا
2008-40482008-4056




