نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهرابیان‌, دکترفردینfa_IR
dc.contributor.authorدفاعی‌, ‌مریمfa_IR
dc.contributor.authorکسمایی‌, دکتر‌پریساfa_IR
dc.contributor.authorعطرکار روشن‌, دکتر‌زهراfa_IR
dc.contributor.authorمهدوی روشن‌, دکتر‌مرجانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:33:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:33:33Z
dc.date.available1399-08-23T00:33:33Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:33:33Z
dc.date.issued2019-07-01en_US
dc.date.issued1398-04-10fa_IR
dc.identifier.citationمهرابیان‌, دکترفردین, دفاعی‌, ‌مریم, کسمایی‌, دکتر‌پریسا, عطرکار روشن‌, دکتر‌زهرا, مهدوی روشن‌, دکتر‌مرجان. (1398). تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار ‌تغذیه‌ای رابطان بهداشتی‌. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 28(110), 41-50.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-2149-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557190
dc.description.abstractچکیده مقدمه: با توجه به نقش موثر رفتارهای تغذیه‌ای در سلامت فرد، خانواده و جامعه و با آگاهی به ارزش جایگاه رابطان بهداشت همچون یکی از مهم‌ترین حلقه‌های دستگاه مراقبت‌‌ بهداشتی در ارایه آموزش به افراد، توجه به افزایش شایستگی‌های این لایه از اجتماع در راستای پیشرفت سلامت جامعه‌‌ اهمیت زیادی ‌دارد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار‌ تغذیه‌ای رابطان بهداشتی‌. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع کارآزمایی شاهد‌دار تصادفی و بر‌‌ 153 رابط بهداشتی شهر رشت انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودایفای روا و پایا و بر پایه الگوی پرسید پروسید بود و در دو برش زمانی پیش و دو ماه پس از مداخله آموزشی توسط گروه‌ها پر شد. در این ابزار، عوامل مستعد‌کننده (آگاهی و نگرش)، قادرکننده، تقویت‌کننده و رفتار تغذیه‌ای سنجیده شد. پس از پیش آزمون، 4 نشست آموزشی برای گروه مداخله برگزار شد. داده‌ها با‌‌ نرم‌افزار SPSS18 و آزمون‌های کولموگروف_اسمیرنف یک و دو نمونه‌ای، کای دو، تی مستقل و زوجی، من ویتنی یو و ویلکاکسون واکاوی شد‌. نتایج: آزمون رگرسیون خطی نشان داد که‌ سازه‌های الگوی پرسید پروسید روی هم رفته فرانمود 40 درصد تغییر‌ رفتار تغذیه‌ای بود (0001/0>P، 400/0=R2). در بین سازه‌ها، نگرش (0001/0>P، 396/0=β) بیشترین توان پیشگویی را داشت. میانگین نمره‌های آگاهی (0001/0>P)، نگرش (0001/0>P)، عوامل قادر کننده (0001/0>P) و رفتار تغذیه‌ای سالم (0001/0>P) در گروه مداخله بعد از آموزش با گروه کنترل تفاوت معنی‌دار‌ داشت. نتیجه‌گیری:. نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی بر‌اساس الگوی پرسید پروسید و اجزای آن (عوامل مستعد‌کننده و عوامل قادر‌کننده) در ارتقای رفتار‌های تغذیه‌ای رابطان بهداشتی است.fa_IR
dc.format.extent223
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش بهداشت/ (الگوی پرسید پروسید) /( رفتارهای تغذیه‌ای)fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار ‌تغذیه‌ای رابطان بهداشتی‌fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue110
dc.citation.spage41
dc.citation.epage50


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد