• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 28, شماره 110
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 28, شماره 110
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر مداخله آموزشی استوار بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار ‌تغذیه‌ای رابطان بهداشتی‌

    (ندگان)پدیدآور
    مهرابیان‌, دکترفردیندفاعی‌, ‌مریمکسمایی‌, دکتر‌پریساعطرکار روشن‌, دکتر‌زهرامهدوی روشن‌, دکتر‌مرجان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    224.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: با توجه به نقش موثر رفتارهای تغذیه‌ای در سلامت فرد، خانواده و جامعه و با آگاهی به ارزش جایگاه رابطان بهداشت همچون یکی از مهم‌ترین حلقه‌های دستگاه مراقبت‌‌ بهداشتی در ارایه آموزش به افراد، توجه به افزایش شایستگی‌های این لایه از اجتماع در راستای پیشرفت سلامت جامعه‌‌ اهمیت زیادی ‌دارد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید پروسید بر رفتار‌ تغذیه‌ای رابطان بهداشتی‌. مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع کارآزمایی شاهد‌دار تصادفی و بر‌‌ 153 رابط بهداشتی شهر رشت انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خودایفای روا و پایا و بر پایه الگوی پرسید پروسید بود و در دو برش زمانی پیش و دو ماه پس از مداخله آموزشی توسط گروه‌ها پر شد. در این ابزار، عوامل مستعد‌کننده (آگاهی و نگرش)، قادرکننده، تقویت‌کننده و رفتار تغذیه‌ای سنجیده شد. پس از پیش آزمون، 4 نشست آموزشی برای گروه مداخله برگزار شد. داده‌ها با‌‌ نرم‌افزار SPSS18 و آزمون‌های کولموگروف_اسمیرنف یک و دو نمونه‌ای، کای دو، تی مستقل و زوجی، من ویتنی یو و ویلکاکسون واکاوی شد‌. نتایج: آزمون رگرسیون خطی نشان داد که‌ سازه‌های الگوی پرسید پروسید روی هم رفته فرانمود 40 درصد تغییر‌ رفتار تغذیه‌ای بود (0001/0>P، 400/0=R2). در بین سازه‌ها، نگرش (0001/0>P، 396/0=β) بیشترین توان پیشگویی را داشت. میانگین نمره‌های آگاهی (0001/0>P)، نگرش (0001/0>P)، عوامل قادر کننده (0001/0>P) و رفتار تغذیه‌ای سالم (0001/0>P) در گروه مداخله بعد از آموزش با گروه کنترل تفاوت معنی‌دار‌ داشت. نتیجه‌گیری:. نتایج مطالعه نشان دهنده تاثیر مثبت برنامه آموزشی بر‌اساس الگوی پرسید پروسید و اجزای آن (عوامل مستعد‌کننده و عوامل قادر‌کننده) در ارتقای رفتار‌های تغذیه‌ای رابطان بهداشتی است.
    کلید واژگان
    آموزش بهداشت/ (الگوی پرسید پروسید) /( رفتارهای تغذیه‌ای)
    تخصصي

    شماره نشریه
    110
    تاریخ نشر
    2019-07-01
    1398-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه تغذیه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-2149-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557190

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب