نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوشا, مریمfa_IR
dc.contributor.authorنورسته, علی اصغرfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی نودهی, سیده لیداfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:33:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:33:19Z
dc.date.available1399-08-23T00:33:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:33:19Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationکوشا, مریم, نورسته, علی اصغر, خلیلی نودهی, سیده لیدا. (1395). اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش‌‌فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 25(99), 82-92.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1288-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557171
dc.description.abstractمقدمه: اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی (ADHD)، از شایع‌ترین اختلال‌های روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مبتلایان در حوزه‌های گوناگون مشکل دارند، مانند مهارت‌های حرکتی و بویژه حفظ تعادل در هماهنگی حرکات تعادلی یکی از اجزای مهم در هماهنگی حرکتی برای تمرین ورزشی حتی فعالیت‌های همه روزه زندگی است. تمرینات ورزشی هدفمند با تمرکز بر بهبود عملکردهای حرکتی، بخشی از درمان‌های غیر‌دارویی در ADHD است که با پیشرفت مهارت‌های ورزشی، اعتماد بنفس و روابط اجتماعی آنان همراه است و در پایان باعث بهتر شدن پیش‌آگهی می‌شود. هدف: تعیین تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه کنترل) و جامعه آماری دانش‌آموزان پسر 11-8 ساله شهرستان بندرانزلی در سال تحصیلی 94-93 بودند. نخست پرسشنامه کانرز پدرومادر برای غربالگری ADHD تکمیل شد و سپس مصاحبه بالینی با ملاک‌هایDSM-5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder) توسط روانپزشک کودک انجام شد. در نهایت 10 کودک وارد مطالعه شدند. تعادل ایستا با آزمون بازسازی شده لک لک و تعادل پویا با آزمون ستاره تعدیل شده Y اندازه‌گیری شد. داده با نرم‌افزار 16 SPSS واکاوی شد. نخست نرمال بودن توزیع داده‌ها با آزمون کالموگراف اسمیرنوف بررسی و سپس آزمون T با سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 استفاده شد. نتایج: مقایسه آماری در مورد تعادل ایستا و پویا در پای برتر و غیر برتر، پیش و پس از اجرای برنامه تمرین ثبات مرکزی در کودکان پسر دچار ADHD نشان داد که اجرای این برنامه با بهبود عملکرد تعادلی ایستا و پویا همراه است (05/0≥(P ولی این بهبود در خصوص پای برتر و غیر برتر تفاوت آماری معنی‌دار نشان نداد. نتیجه‌گیری: اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی اثر مثبت معنی‌داری در بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان دچار ADHD دارد. به نظر می‌رسد می‌توان از این تمرینات به عنوان مداخل هدفمند برای بهبود عملکرد تعادلی به منظور ارتقاء مهارت‌های حرکتی در کودکان  ADHDاستفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent385
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی/ تعادل ایستا/ تعادل پویا/ تمرینات ثبات مرکزیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش‌‌فعالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue99
dc.citation.spage82
dc.citation.epage92


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد