• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 25, شماره 99
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 25, شماره 99
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیش‌‌فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    کوشا, مریمنورسته, علی اصغرخلیلی نودهی, سیده لیدا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    385.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی (ADHD)، از شایع‌ترین اختلال‌های روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مبتلایان در حوزه‌های گوناگون مشکل دارند، مانند مهارت‌های حرکتی و بویژه حفظ تعادل در هماهنگی حرکات تعادلی یکی از اجزای مهم در هماهنگی حرکتی برای تمرین ورزشی حتی فعالیت‌های همه روزه زندگی است. تمرینات ورزشی هدفمند با تمرکز بر بهبود عملکردهای حرکتی، بخشی از درمان‌های غیر‌دارویی در ADHD است که با پیشرفت مهارت‌های ورزشی، اعتماد بنفس و روابط اجتماعی آنان همراه است و در پایان باعث بهتر شدن پیش‌آگهی می‌شود. هدف: تعیین تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه کنترل) و جامعه آماری دانش‌آموزان پسر 11-8 ساله شهرستان بندرانزلی در سال تحصیلی 94-93 بودند. نخست پرسشنامه کانرز پدرومادر برای غربالگری ADHD تکمیل شد و سپس مصاحبه بالینی با ملاک‌هایDSM-5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder) توسط روانپزشک کودک انجام شد. در نهایت 10 کودک وارد مطالعه شدند. تعادل ایستا با آزمون بازسازی شده لک لک و تعادل پویا با آزمون ستاره تعدیل شده Y اندازه‌گیری شد. داده با نرم‌افزار 16 SPSS واکاوی شد. نخست نرمال بودن توزیع داده‌ها با آزمون کالموگراف اسمیرنوف بررسی و سپس آزمون T با سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 استفاده شد. نتایج: مقایسه آماری در مورد تعادل ایستا و پویا در پای برتر و غیر برتر، پیش و پس از اجرای برنامه تمرین ثبات مرکزی در کودکان پسر دچار ADHD نشان داد که اجرای این برنامه با بهبود عملکرد تعادلی ایستا و پویا همراه است (05/0≥(P ولی این بهبود در خصوص پای برتر و غیر برتر تفاوت آماری معنی‌دار نشان نداد. نتیجه‌گیری: اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی اثر مثبت معنی‌داری در بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان دچار ADHD دارد. به نظر می‌رسد می‌توان از این تمرینات به عنوان مداخل هدفمند برای بهبود عملکرد تعادلی به منظور ارتقاء مهارت‌های حرکتی در کودکان  ADHDاستفاده کرد.
    کلید واژگان
    اختلال نقص‌توجه/ بیش‌فعالی/ تعادل ایستا/ تعادل پویا/ تمرینات ثبات مرکزی
    تخصصي

    شماره نشریه
    99
    تاریخ نشر
    2016-10-01
    1395-07-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-1288-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557171

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب