| dc.contributor.author | فرمانبر, ربیعاله | fa_IR |
| dc.contributor.author | نیکنامی, شمسالدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | حیدرنیا, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:31:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:31:36Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:31:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:31:36Z | |
| dc.date.issued | 2012-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-04-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرمانبر, ربیعاله, نیکنامی, شمسالدین, حیدرنیا, علیرضا. (1391). تاثیر تلفیق الگوی مرحلههای تغییر و تئوری خود تعیینکنندگی در ارتقاء و تداوم رفتارهای ورزشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 21(82), 45-56. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-96-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557085 | |
| dc.description.abstract | چکیده مقدمه: بهرغم فایدههای زیاد رفتار ورزشی هنوز کمتحرکی یکی از مشکلهای بهداشتی در دانشجویان است. موضوع کلیدی در تحقیق رفتار ورزشی بکارگیری الگوهای تغییر رفتار برای ارتقاء و پایداری رفتار ورزشی است. مطالعات قبلی نشان داده که با توجه به پیچیدگی رفتار ورزشی با یک مدل نمیتوان مداخله موثر و پایداری نمود. هدف: تعیین تاثیر مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیینکنندگی بر ارتقاء و تداوم رفتار ورزشی دانشجویان مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی بود و دو گروه شرکت داشتند: یک گروه آزمون(66 دانشجو) که مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیینکنندگی را دریافت کردند و گروه دیگر کنترل(67 دانشجو) که مداخلهای توسط پژوهشگر بر آنها انجام نشد. پیش از مداخله، فوری بعد از مداخله و 8 ماه پس از مداخله، سازههای مدل مراحل تغییر و تئوری خود تعیینکنندگی و میزان رفتار ورزشی دانشجویان ارزشیابی شد. نتایج: آزمونهای آماری تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافی، سازههای مدل مراحل تغییر وتئوری خود تعیینکنندگی و میزان رفتار ورزشی پیش از مداخله نشان نداد. اما در ارزشیابی بعد از مداخله و پیگیری، تفاوت معنیدار در میزان رفتار ورزشی و مراحل تغییر رفتار ورزشی بین دو گروه بدست آمد(001/0P<). همچنین، آزمونهای آماری اختلاف معنی دار مراحل تغییر رفتار ورزشی و میزان رفتار ورزشی در گروه آزمون را در سه مقطع زمانی قبل، بعد و پیگیری نشان داد ( 001/0P<). نتیجهگیری: مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیینکنندگی در ارتقاء و تداوم رفتار ورزشی دانشجویان موثر است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 263 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | استقلال شخصی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | رفتار بهداشتی | fa_IR |
| dc.subject | کارآزمایی شاهدان تصادفی | fa_IR |
| dc.subject | ورزش | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | تاثیر تلفیق الگوی مرحلههای تغییر و تئوری خود تعیینکنندگی در ارتقاء و تداوم رفتارهای ورزشی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 82 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 56 | |