| dc.contributor.author | شفیعی, فروغ | fa_IR |
| dc.contributor.author | عصار دلویی, راشین | fa_IR |
| dc.contributor.author | عامری, احمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | فشارکی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبادی فرد آذر, فربد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:31:28Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:31:28Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:31:28Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:31:28Z | |
| dc.date.issued | 2006-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1384-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شفیعی, فروغ, عصار دلویی, راشین, عامری, احمد, فشارکی, محمد, عبادی فرد آذر, فربد. (1384). تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن در خصوص یائسگی و مشکلات ناشی از آن. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 14(56), 67-73. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-498-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557075 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه : یائسگی مرحلهای طبیعی از زندگی زنان و به معنی قطع دائم قاعدگی و پایان یافتن دوره باروری در آنها است که در سن 45 تا 52 سالگی رخ میدهد .
هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن شهرستانهای شرق استان گیلان در مورد یائسگی و مشکلات ناشی از آن در سال 1382 است.
مواد و روشها : 386 تن از بهورزان زن شهرستانهای شرق استان گیلان که بر اساس نمونهگیری چند مرحلهای و با استفاده از فرمول حجم نمونه انتخاب شدهبودند به پرسشنامههای سنجش آگاهی و نگرش در مورد یائسگی پاسخ دادند .
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که قبل از آموزش 5/29% آنها از آگاهی خوب، 2/26%از آگاهی متوسط و3/44% از آگاهی ضعیف برخوردار بودند و بعد از آموزش این نتایج در سطح آگاهی خوب ،متوسط و ضعیف به ترتیب به2/85% و 2/13% و6/1%رسید .همچنین در مورد سطح نگرش به یائسگی قبل از آموزش
6/31% مثبت و63% خنثی و4/5% منفی بود که بعد از آموزش، نگرش مثبت به 4/97%و نگرش خنثی به 6/2% رسیدو هیچیک از افراد نگرش منفی نداشتند .
نتیجهگیری :با توجه به نتایج بدست آمده آموزش بهورزان سبب ارتقای سطح آگاهی و بهبود سطح نگرش آنان درباره یائسگی و مشکلات ناشی ازآن میشود و بین میزان آگاهی و نگرش بهورزان با متغیرهای سن، سابقهکاری، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و منابع کسب اطلاعات قبل و بعد از آموزش با p<0.000 ارتباط معنیدار وجود دارد . بنابراین اجرای برنامههای آموزشی بهترین راه تقویت بنیه علمی .تغییر در نگرش و توانمند سازی افراد و تقویت بنیه علمی آنان است . | fa_IR |
| dc.format.extent | 150 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | یائسگی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن در خصوص یائسگی و مشکلات ناشی از آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 56 | |
| dc.citation.spage | 67 | |
| dc.citation.epage | 73 | |