نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشفیعی, فروغfa_IR
dc.contributor.authorعصار دلویی, راشینfa_IR
dc.contributor.authorعامری, احمدfa_IR
dc.contributor.authorفشارکی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorعبادی فرد آذر, فربدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:31:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:31:28Z
dc.date.available1399-08-23T00:31:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:31:28Z
dc.date.issued2006-01-01en_US
dc.date.issued1384-10-11fa_IR
dc.identifier.citationشفیعی, فروغ, عصار دلویی, راشین, عامری, احمد, فشارکی, محمد, عبادی فرد آذر, فربد. (1384). تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن در خصوص یائسگی و مشکلات ناشی از آن. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 14(56), 67-73.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-498-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557075
dc.description.abstractچکیده مقدمه : یائسگی‌ مرحله‌ای ‌طبیعی از زندگی زنان و به معنی قطع دائم قاعدگی و پایان یافتن دوره باروری در آنها است که در سن 45 تا 52 سالگی رخ می‌د‌هد . هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن شهرستان‌های شرق استان گیلان در مورد یائسگی و مشکلات ناشی از آن در سال 1382 است. مواد و روش‌ها : 386 تن از بهورزان زن شهرستان‌های شرق استان گیلان که بر اساس نمونه‌گیری چند مرحله‌ای و با استفاده از فرمول حجم نمونه انتخاب شده‌بودند به پرسشنامه‌های سنجش آگاهی و نگرش در مورد یائسگی پاسخ دادند . نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که قبل از آموزش 5/29% آنها از آگاهی خوب، 2/26%از آگاهی متوسط و3/44% از آگاهی ضعیف برخوردار بودند و بعد از آموزش این نتایج در سطح آگاهی خوب ،متوسط و ضعیف به ترتیب به2/85% و 2/13% و6/1%رسید .همچنین در مورد سطح نگرش به یائسگی قبل از آموزش 6/31% مثبت و63% خنثی و4/5% منفی بود که بعد از آموزش، نگرش مثبت به 4/97%و نگرش خنثی به 6/2% رسیدو هیچیک از افراد نگرش منفی نداشتند . نتیجه‌گیری :با توجه به نتایج بدست آمده آموزش بهورزان سبب ارتقای سطح آگاهی و بهبود سطح نگرش آنان درباره یائسگی و مشکلات ناشی ازآن می‌شود و بین میزان آگاهی و نگرش بهورزان با متغیرهای سن، سابقه‌کاری، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و منابع کسب اطلاعات قبل و بعد از آموزش با p<0.000 ارتباط معنی‌دار وجود دارد . بنابراین‌ اجرای برنامه‌های آموزشی بهترین راه تقویت بنیه علمی .تغییر در نگرش و توانمند سازی افراد و تقویت بنیه علمی آنان است .fa_IR
dc.format.extent150
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectیائسگیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن در خصوص یائسگی و مشکلات ناشی از آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue56
dc.citation.spage67
dc.citation.epage73


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد