نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسبحانی, دکتر عبدالرسولfa_IR
dc.contributor.authorپوررمضان‌, دکتر مهردادfa_IR
dc.contributor.authorذاکر نقیبی‌, دکتر سید علیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:30:16Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:30:17Z
dc.date.available1399-08-23T00:30:16Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:30:17Z
dc.date.issued1998-04-01en_US
dc.date.issued1377-01-12fa_IR
dc.identifier.citationسبحانی, دکتر عبدالرسول, پوررمضان‌, دکتر مهرداد, ذاکر نقیبی‌, دکتر سید علی. (1377). بررسی رعایت اصول نگارش علمی پایان نامه‌های تحقیقاتی دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 7(25), 1-8.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1948-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557031
dc.description.abstractخلاصه‌ برای کسب استقلال‌، توسعه و پیشرفت باید از راه نه چندان هموارپژوهش گذشت‌، تاریخچه پژوهش در کشور ما، بطور اعم و تحقیقات پزشکی به طور اخص در این زمینه چندان درخشان نبوده است و تحقیقات پزشکی روند مشخص‌، پویا و مستمری نداشته و نظام و ساختار تحقیقاتی پابرجایی در آن دیده نشده است‌. یکی از عواملی که ارتباط نزدیک با پژوهش دارد پایان نامه‌های دانشجویی است‌. پایان نامه‌ها که به عنوان یک ابزار تحقیقاتی می‌باشند در کشور ما و در کمک به متخصصان و محققان رشته‌های مختلف علوم و فنون ناشناخته باقی مانده است و از ضعف‌های متعدد از جمله عدم نگارش صحیح علمی برخوردار است‌. بر خلاف نوشته‌های علمی دیگر که سبک و شیوه خاص آن معمولا" رعایت می‌شود در پایان نامه نویسی اغلب از شیوه و قاعده نگارش صحیح استفاده نشده است. هدف از این بررسی شناخت ضعف‌های مختلف در نگارش پایان نامه‌های تحقیقاتی دانشجویان و استخراج بیشترین مشکلات بوده است‌. ‌ در این مطالعه توصیفی‌، ۲۶۷ پایان نامه موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که طی سالهای 75-1370 توسط فارغ‌التحصیلان دوره دکترای عمومی این دانشگاه ارائه شده است‌، با استفاده از یک فرم ارزیابی که براساس اصول نگارش علمی (اغلب اقتباس از سبک وانکوور) طراحی گردیده از نظر تعیین میزان رعایت اصول نگارش علمی در کل پایان نامه و نیز به تفکیک بخش‌های ششگانه :خلاصه‌، مقدمه‌، مواد و روش‌، نتایج‌، بحث و منابع مورد بررسی قرار گرفتند. در طی این بررسی مشخص گردید که از محل پایان نامه‌های مورد بررسی فقط 4‌/15% در حد "عالی "(حد مورد انتظار) نگارش شده بودند و 6/84% از پایان نامه‌ها به درجات مختلف از نقاط ضعف برخوردار بودند. از این تعداد 9/29% با کیفیت "خوب"،8/34% با کیفیت متوسط "، و 9/19% با کیفیت بد بوده‌اند‌. بیشترین اشکال در قسمت "منابع " و "بحث" بوده است که در این قسمت‌ها به ترتیب 5/56% و 1/37% از پایان نامه‌ها دارای کیفیت "بد" بوده‌اند. کمترین اشکال در قسمت "نتایج " بود که در این قسمت 1/68%‌. دارای کیفیت عالی بوده‌اند. با توجه به گستردگی و عمق نقایص موجود، به نظر می‌رسد که رفع مشکلات آموزشی و تهیه و تدارک امکانات مورد نیاز به تنهایی در جهت ارتقای سطح نگارش علمی پایان نامه‌ها کافی نبوده‌، و بازنگری و تغییرات جدی در آموزش و پرورش سنتی در سطوح مختلف تحصیلی و دانشگاهی از ضروریات می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent15107
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپایان نامه‌های دانشگاهی/ دانشجویان پزشکی/ نگارشfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی رعایت اصول نگارش علمی پایان نامه‌های تحقیقاتی دانشجویان پزشکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومیfa_IR
dc.contributor.departmentپزشک عمومیfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue25
dc.citation.spage1
dc.citation.epage8


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد