نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهرابیان, فردینfa_IR
dc.contributor.authorرهبر‌طارمسری, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorکشاورز محمدیان, سکینهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:30:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:30:01Z
dc.date.available1399-08-23T00:30:00Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:30:01Z
dc.date.issued2014-04-01en_US
dc.date.issued1393-01-12fa_IR
dc.identifier.citationمهرابیان, فردین, رهبر‌طارمسری, مرتضی, کشاورز محمدیان, سکینه. (1393). بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی- درمانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 23(89), 15-21.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-564-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557013
dc.description.abstractچکیده مقدمه:افزایش کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها موجب خشنودی بیشتر مراجعان،کاهش شکایت آنان و زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه خواهد شد. با شناخت دقیق وضع موجود و بررسی نقاط‌ قوت و ضعف می‌توان در جهت ارتقاءکیفیت ارائه خدمات در آینده اقدام کرد. هدف: تعیین کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی درمانی رشت در سال 1392 مواد و روش‌ها: پژوهش از مطالعات توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود. محیط پژوهش بخش‌های اورژانس 7 مرکز آموزشی درمانی رازی، پورسینا، دکتر حشمت، الزهرا(س)، امیرالمومنین، شفا و ولایت رشت بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود شامل دو بخش با 77 پرسش که بخش اول آن حاوی 13 سوال در زمینه ویژگی‌های سرپرست و بخش اورژانس و بخش دوم 64 سوال در زمینه‌های ساختار، فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS18 و شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. بیمارستان‌هایی که بیش از 90 درصد امتیاز مربوط به ساختار، فرآیند و عملکرد را کسب نمایند دلخواه، بین 90-71 درصد امتیاز، کمابیش مطلوب، 70-50 درصد امتیاز، متوسط و کمتر از 50 درصد امتیاز، ضعیف تلقی می‌شوند. نتایج: میانگین تعداد تخت‌های فعال بخش اورژانس بیمارستان‌های 8/19 تخت بود. 72/85 ٪ بیمارستان از نظر کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس کمابیش مطلوب و 28/14 ٪ مطلوب بودند. در گستره نیروی انسانی، مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت با 88 ٪ امتیاز، در حیطه فضا و تسهیلات، مرکز آموزشی درمانی ولایت با 5/99 ٪ امتیاز، در حیطه مدیریت بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی پورسینا، رازی، ولایت و دکتر حشمت با 54/94 ٪ امتیاز، در حیطه دستورکارهای بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت با 3/96 ٪ امتیاز بیشترین امتیاز مکتسبه را به خود اختصاص دادند. میانگین امتیازهای کسب شده در حیطه فرآیند‌های آموزشی بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی و درمانی رشت 28/66 ٪ بود. نتیجه‌گیری: ساختار، فرآیند و عملکرد بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های مورد مطالعه در حیطه نیروی انسانی، فضا وتسهیلات، مدیریت و دستورالعمل‌های بخش اورژانس کمابیش مطلوب و مطلوب و در حیطه فرآیند‌های آموزشی در حد متوسط بود. بنابراین، با توجه به سرشت بخش‌های اورژانس لزوم توجه به استانداردها و رعایت آنها بویژه توانمند‌سازی بیشتر نیروی انسانی بایسته است. آموزش مداوم پزشکان و پرستاران این بخش اهمیت زیادی دارد.fa_IR
dc.format.extent186
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectفوریت‌های پزشکیfa_IR
dc.subjectکیفیت مراقبت بهداشتیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی- درمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue89
dc.citation.spage15
dc.citation.epage21


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد