• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 23, شماره 89
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 23, شماره 89
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی- درمانی

    (ندگان)پدیدآور
    مهرابیان, فردینرهبر‌طارمسری, مرتضیکشاورز محمدیان, سکینه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    186.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه:افزایش کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها موجب خشنودی بیشتر مراجعان،کاهش شکایت آنان و زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه خواهد شد. با شناخت دقیق وضع موجود و بررسی نقاط‌ قوت و ضعف می‌توان در جهت ارتقاءکیفیت ارائه خدمات در آینده اقدام کرد. هدف: تعیین کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی درمانی رشت در سال 1392 مواد و روش‌ها: پژوهش از مطالعات توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود. محیط پژوهش بخش‌های اورژانس 7 مرکز آموزشی درمانی رازی، پورسینا، دکتر حشمت، الزهرا(س)، امیرالمومنین، شفا و ولایت رشت بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود شامل دو بخش با 77 پرسش که بخش اول آن حاوی 13 سوال در زمینه ویژگی‌های سرپرست و بخش اورژانس و بخش دوم 64 سوال در زمینه‌های ساختار، فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS18 و شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. بیمارستان‌هایی که بیش از 90 درصد امتیاز مربوط به ساختار، فرآیند و عملکرد را کسب نمایند دلخواه، بین 90-71 درصد امتیاز، کمابیش مطلوب، 70-50 درصد امتیاز، متوسط و کمتر از 50 درصد امتیاز، ضعیف تلقی می‌شوند. نتایج: میانگین تعداد تخت‌های فعال بخش اورژانس بیمارستان‌های 8/19 تخت بود. 72/85 ٪ بیمارستان از نظر کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس کمابیش مطلوب و 28/14 ٪ مطلوب بودند. در گستره نیروی انسانی، مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت با 88 ٪ امتیاز، در حیطه فضا و تسهیلات، مرکز آموزشی درمانی ولایت با 5/99 ٪ امتیاز، در حیطه مدیریت بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی پورسینا، رازی، ولایت و دکتر حشمت با 54/94 ٪ امتیاز، در حیطه دستورکارهای بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت با 3/96 ٪ امتیاز بیشترین امتیاز مکتسبه را به خود اختصاص دادند. میانگین امتیازهای کسب شده در حیطه فرآیند‌های آموزشی بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی و درمانی رشت 28/66 ٪ بود. نتیجه‌گیری: ساختار، فرآیند و عملکرد بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های مورد مطالعه در حیطه نیروی انسانی، فضا وتسهیلات، مدیریت و دستورالعمل‌های بخش اورژانس کمابیش مطلوب و مطلوب و در حیطه فرآیند‌های آموزشی در حد متوسط بود. بنابراین، با توجه به سرشت بخش‌های اورژانس لزوم توجه به استانداردها و رعایت آنها بویژه توانمند‌سازی بیشتر نیروی انسانی بایسته است. آموزش مداوم پزشکان و پرستاران این بخش اهمیت زیادی دارد.
    کلید واژگان
    فوریت‌های پزشکی
    کیفیت مراقبت بهداشتی
    تخصصي

    شماره نشریه
    89
    تاریخ نشر
    2014-04-01
    1393-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-564-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557013

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب