بررسی تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف بر رفتارهای پیشگیری کننده در زمینه سلامت روان در نوجوانان دختر
(ندگان)پدیدآور
عبادی فردآذر, فربدصلحی, مهنازرودباری, مسعودصادقی, آزادهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده مقدمه: با توجه به اهمیت شناخت زودهنگام بیماریهای روانی و نقش آموزش به موقع مسائل سلامت روان در دوره نوجوانی این تحقیق انجام گرفت. هدف: تعیین تأثیر مداخله آموزشی از طریق مدل بزنف، بر رفتارهای پیشگیریکننده بر سلامت روان در نوجوانان دختر. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی، در جامعه دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی، در منطقه 6 تهران در سال 1388 انجام گرفت. روش نمونهگیری خوشهای و تعداد نمونه 106 نفر در دو گروه مورد و گروه شاهد بود. نوجوانان گروه مورد به مدت یازده جلسه یک ساعته به روش بحث گروهی و سخنرانی آموزش دیدند و نمونه ها طی دو مرحله قبل و بعد (با فاصله یک ماه بعد از آموزش) توسط پرسشنامهای که با توجه به متغیرهای مورد بررسی در مدل بزنف توسط پرسشگر ساختهشد با آزمونهای آماری کای دو، تی تست و تی زوج آزمون شدند. نتایج: نتیجه آزمون کای دو بین دسته بندی عوامل قادرسازی در دو گروه مورد و شاهد در مرحله بعد از مداخلهی آموزشی تفاوت معنی داری را نشان داد (0001/0p
کلید واژگان
بهداشت روانینوجوانان
تخصصي
شماره نشریه
73تاریخ نشر
2010-04-011389-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
2008-40482008-4056




