نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorموسوی, ساقیfa_IR
dc.contributor.authorمیرزایی, مهشیدfa_IR
dc.contributor.authorرضاسلطانی, پروانهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:27:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:27:33Z
dc.date.available1399-08-23T00:27:33Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:27:33Z
dc.date.issued2009-10-01en_US
dc.date.issued1388-07-09fa_IR
dc.identifier.citationموسوی, ساقی, میرزایی, مهشید, رضاسلطانی, پروانه. (1388). تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 18(71), 82-89.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-242-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556861
dc.description.abstractچکیده مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که می‌تواند بر توانایی یادگیری، تصمیم‌گیری، عملکرد، اجرا و ... دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی طی دوران تحصیل و فراگیری مهارت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بالینی مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، طب فشاری از روش‌های غیردارویی مؤثر بر کاهش اضطراب در افراد است. هدف: تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در بدو دوره کارآموزی بالینی بررسی شد. مواد و روش‌ها: این پ‍‍‍ژوهش مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور است که در آن میزان اضطراب 66 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و اتاق عمل که برای اولین بار به محیط‌های بالینی "نوزادان، زایمان واتاق عمل" برای کارآموزی آمده بودند، به طور تصادفی در دو گروه مداخله P6 و Thumb قرار گرفتند. ابزار در این مطالعه پرسش‌نامه‌هایی مشتمل بر دو بخش بود: 1)از ویژگی‌های دموگرافی نمونه‌ها دو مورد سن و جنس ثبت شد. 2) میزان اضطراب آشکار و پنهان نمونه‌ها قبل و بعد از مداخله P6 و Thumb با مقیاس اشپیل برگر بررسی شد. پس از جمع‌آوری و ثبت داده‌ها، تجزیه و تحلیل با نرم‌افزار 16 SPSS انجام شد. تحلیل قدرت مطالعه نیز با نرم‌افزار stata صورت گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 80/1±26/21 سال بود و 9/93 درصد نمونه‌ها مؤنث بودند. دو گروه مداخله P6 و Thumb از نظر سن و جنس همگن شده بودند. بین میانگین اضطراب آشکار و پنهان در کل دانشجویان قبل ازمداخله P6و Thumb اختلاف آماری معنی‌دار بدست نیامد و دو گروه از این نظر همگن بودند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان پس از مداخله (فشار بر نقطه P6) در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل افزایش نشان داد. در حالی که میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از اعمال فشار نسبت به قبل از مداخله در دانشجویان مامایی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نداشتن تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل ناشی از شرایط محیطی ویژه بخش‌های نوزادان و اتاق عمل، علل مراجعه مددجویان و نیز حساس بودن موقعیت آنان باشد.fa_IR
dc.format.extent404
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectطب فشاریfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عملfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue71
dc.citation.spage82
dc.citation.epage89


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد