| dc.contributor.author | موسوی, ساقی | fa_IR |
| dc.contributor.author | میرزایی, مهشید | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضاسلطانی, پروانه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:27:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:27:33Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:27:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:27:33Z | |
| dc.date.issued | 2009-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | موسوی, ساقی, میرزایی, مهشید, رضاسلطانی, پروانه. (1388). تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 18(71), 82-89. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-242-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556861 | |
| dc.description.abstract | چکیده مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که میتواند بر توانایی یادگیری، تصمیمگیری، عملکرد، اجرا و ... دانشجویان رشتههای پزشکی و پیراپزشکی طی دوران تحصیل و فراگیری مهارتها و تصمیمگیریهای بالینی مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، طب فشاری از روشهای غیردارویی مؤثر بر کاهش اضطراب در افراد است. هدف: تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در بدو دوره کارآموزی بالینی بررسی شد. مواد و روشها: این پژوهش مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور است که در آن میزان اضطراب 66 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و اتاق عمل که برای اولین بار به محیطهای بالینی "نوزادان، زایمان واتاق عمل" برای کارآموزی آمده بودند، به طور تصادفی در دو گروه مداخله P6 و Thumb قرار گرفتند. ابزار در این مطالعه پرسشنامههایی مشتمل بر دو بخش بود: 1)از ویژگیهای دموگرافی نمونهها دو مورد سن و جنس ثبت شد. 2) میزان اضطراب آشکار و پنهان نمونهها قبل و بعد از مداخله P6 و Thumb با مقیاس اشپیل برگر بررسی شد. پس از جمعآوری و ثبت دادهها، تجزیه و تحلیل با نرمافزار 16 SPSS انجام شد. تحلیل قدرت مطالعه نیز با نرمافزار stata صورت گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 80/1±26/21 سال بود و 9/93 درصد نمونهها مؤنث بودند. دو گروه مداخله P6 و Thumb از نظر سن و جنس همگن شده بودند. بین میانگین اضطراب آشکار و پنهان در کل دانشجویان قبل ازمداخله P6و Thumb اختلاف آماری معنیدار بدست نیامد و دو گروه از این نظر همگن بودند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان پس از مداخله (فشار بر نقطه P6) در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل افزایش نشان داد. در حالی که میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از اعمال فشار نسبت به قبل از مداخله در دانشجویان مامایی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنیدار نبود. نتیجهگیری: به نظر میرسد نداشتن تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل ناشی از شرایط محیطی ویژه بخشهای نوزادان و اتاق عمل، علل مراجعه مددجویان و نیز حساس بودن موقعیت آنان باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 404 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | طب فشاری | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 71 | |
| dc.citation.spage | 82 | |
| dc.citation.epage | 89 | |