• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 18, شماره 71
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 18, شماره 71
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری و مامایی و تکنسین اتاق عمل

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی, ساقیمیرزایی, مهشیدرضاسلطانی, پروانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    404.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که می‌تواند بر توانایی یادگیری، تصمیم‌گیری، عملکرد، اجرا و ... دانشجویان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی طی دوران تحصیل و فراگیری مهارت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بالینی مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، طب فشاری از روش‌های غیردارویی مؤثر بر کاهش اضطراب در افراد است. هدف: تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در بدو دوره کارآموزی بالینی بررسی شد. مواد و روش‌ها: این پ‍‍‍ژوهش مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور است که در آن میزان اضطراب 66 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و اتاق عمل که برای اولین بار به محیط‌های بالینی "نوزادان، زایمان واتاق عمل" برای کارآموزی آمده بودند، به طور تصادفی در دو گروه مداخله P6 و Thumb قرار گرفتند. ابزار در این مطالعه پرسش‌نامه‌هایی مشتمل بر دو بخش بود: 1)از ویژگی‌های دموگرافی نمونه‌ها دو مورد سن و جنس ثبت شد. 2) میزان اضطراب آشکار و پنهان نمونه‌ها قبل و بعد از مداخله P6 و Thumb با مقیاس اشپیل برگر بررسی شد. پس از جمع‌آوری و ثبت داده‌ها، تجزیه و تحلیل با نرم‌افزار 16 SPSS انجام شد. تحلیل قدرت مطالعه نیز با نرم‌افزار stata صورت گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 80/1±26/21 سال بود و 9/93 درصد نمونه‌ها مؤنث بودند. دو گروه مداخله P6 و Thumb از نظر سن و جنس همگن شده بودند. بین میانگین اضطراب آشکار و پنهان در کل دانشجویان قبل ازمداخله P6و Thumb اختلاف آماری معنی‌دار بدست نیامد و دو گروه از این نظر همگن بودند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان پس از مداخله (فشار بر نقطه P6) در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل افزایش نشان داد. در حالی که میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از اعمال فشار نسبت به قبل از مداخله در دانشجویان مامایی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد نداشتن تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل ناشی از شرایط محیطی ویژه بخش‌های نوزادان و اتاق عمل، علل مراجعه مددجویان و نیز حساس بودن موقعیت آنان باشد.
    کلید واژگان
    اضطراب
    دانشجویان
    طب فشاری
    تخصصي

    شماره نشریه
    71
    تاریخ نشر
    2009-10-01
    1388-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-242-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556861

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب