نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبقایی لاکه, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorعطرکار روشن, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:26:49Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:26:49Z
dc.date.available1399-08-23T00:26:49Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:26:49Z
dc.date.issued2003-10-01en_US
dc.date.issued1382-07-09fa_IR
dc.identifier.citationبقایی لاکه, مژگان, عطرکار روشن, زهرا. (1382). مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 12(47), 86-94.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-730-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556815
dc.description.abstractمقدمه :گسترش روزافزون دانش پزشکی و پی آمد آن شناخت مشکلات متعدد و از طرف دیگر تغییر نگرش از یادگیری "معلم محور " به "دانشجو محور "در آموزش عالی مسئولیتی جدید را برای برنامه ریزان ، مدرسان و دانشجویان فراهم ساخته است،‌که یکی از محورهای اصلی آن انتخاب مناسبترین روش یادگیری و یاددهی مرتبط با حرفه می باشد. هدف: در این میان روش یادگیری بر مبنای مسئله بیش از سایر روشها مورد توجه سازمانهای جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته است . اما به منظور دستیابی به بهترین انتخاب ، نیاز به انجام تحقیقاتی در زمینه اثربخشی روشهای مختلف یاددهی و یادگیری احساس می شود. مواد و روش ها :پژوهش حاضر که از نوع نیمه تجربی است، با هدف مقایسه تاثیرآموزش درس بیماریها و پرستاری خون به دو شیوه سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری (در دو گروه آزمون و شاهد) انجام گرفته است . 4جلسه آموزش به روش سخنرانی برای گروه شاهد و 5جلسه آموزش به روش یادگیری بر مبنای مسئله برای گروه آزمون برنامه ریزی و اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه و در سه مرحله قبل ،یک و سه هفته پس از پایان آموزش محتوا گرداوری شد. نتایج: نتایج آزمونهای آماری نشان داد که گروه آزمون و شاهد از نظر معدل دیپلم ، معدل ترم قبل ، سن ، دانسته های اولیه، وضعیت تاهل و محل سکونت همگون بودند .نتایج آزمون تی زوج نشان دادکه آموزش سخنرانی برمیزان یادگیری( 005/0 p<)موثر است ، اما بر یادداری دانشجویان تاثیری نداشته است. از طرف دیگر روش یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیـری ( 005/0 p< ) و یادداری دانشجویان (005/0 p<) موثر بوده است. با این وجود اختلاف آماری معنی داری بین تاثیر روش سخنرانی و یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری دانشجویان مشاهده نشد ، هر جند که میانگین تفاضل نمرات قبل و یک هفته پس از آموزش در روش سخنرانی بیش از روش یادگیری بر مبنای مسئله بود . همچنین اختلاف معنی داری بین تاثیر روش یادگیری بر مبنای مسئله و سخنرانی بر میزان یادداری دانشجویان مشاهده نشد. هر چند که میانگین تفاضل نمرات یک و سه هفته پس از آموزش درگروه آزمون بیش از شاهد بود . نتیجه گیری: مشاهده میانگین نمرات بالاتر یادگیری و یادداری در گروه آزمون (پی.بی.ال) می تواند نشانگر مناسب بودن روش پی.بی.ال به عنوان جایگزین روش سخنرانی باشد. هر چندکه انجام پژوهشهایی مشابه در سطوح وسیعتر جهت انتخاب مناسبترین روشها برای کسب بهترین برایند ها ضرورت خواهد داشت.fa_IR
dc.format.extent149
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتدریسfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectیادگیری بر مبنای مسئلهfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleمقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue47
dc.citation.spage86
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد