مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری
(ندگان)پدیدآور
بقایی لاکه, مژگانعطرکار روشن, زهرانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه :گسترش روزافزون دانش پزشکی و پی آمد آن شناخت مشکلات متعدد و از طرف دیگر تغییر نگرش از یادگیری "معلم محور " به "دانشجو محور "در آموزش عالی مسئولیتی جدید را برای برنامه ریزان ، مدرسان و دانشجویان فراهم ساخته است،که یکی از محورهای اصلی آن انتخاب مناسبترین روش یادگیری و یاددهی مرتبط با حرفه می باشد.
هدف: در این میان روش یادگیری بر مبنای مسئله بیش از سایر روشها مورد توجه سازمانهای جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته است . اما به منظور دستیابی به بهترین انتخاب ، نیاز به انجام تحقیقاتی در زمینه اثربخشی روشهای مختلف یاددهی و یادگیری احساس می شود.
مواد و روش ها :پژوهش حاضر که از نوع نیمه تجربی است، با هدف مقایسه تاثیرآموزش درس بیماریها و پرستاری خون به دو شیوه سخنرانی با یادگیری بر مبنای مسئله بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری (در دو گروه آزمون و شاهد) انجام گرفته است . 4جلسه آموزش به روش سخنرانی برای گروه شاهد و 5جلسه آموزش به روش یادگیری بر مبنای مسئله برای گروه آزمون برنامه ریزی و اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه و در سه مرحله قبل ،یک و سه هفته پس از پایان آموزش محتوا گرداوری شد.
نتایج: نتایج آزمونهای آماری نشان داد که گروه آزمون و شاهد از نظر معدل دیپلم ، معدل ترم قبل ، سن ، دانسته های اولیه، وضعیت تاهل و محل سکونت همگون بودند .نتایج آزمون تی زوج نشان دادکه آموزش سخنرانی برمیزان یادگیری( 005/0 p
کلید واژگان
تدریسدانشجویان پرستاری
یادگیری
یادگیری بر مبنای مسئله
تخصصي
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2003-10-011382-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانشاپا
2008-40482008-4056




