• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 16, شماره 62
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 16, شماره 62
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی الگوی مصرف غذا در دانش‌آموزان مدارس ابتدائی شهر لنگرود

    (ندگان)پدیدآور
    سهیلی آزاد, علی اکبرنورجاه, ناهیدنوروزی, فرزانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    140.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: گرسنگی موقت یا کوتاه مدت معمولا موقعی رخ می‌دهدکه کودک بدون خوردن صبحانه به مدرسه رفته باشد که در نتیجه آن کودک به راحتی با محر‌ک‌‌های نامناسب دچار بی‌قراری می‌شود. چون به نظر می‌رسدکه گرسنگی توجه و تمرکز را از بین برده و بر یادگیری و عملکرد مدرسه‌ای دانش آموزان تأثیر بگذارد. بنابراین و با توجه به نقش مفید برنامه تغذیه مدارس در پیشگیری از گرسنگی موقت دانش‌آموزان، این مطالعه برای بررسی الگوی تغذیه و تعیین چگونگی اجرای برنامه غذائی مدارس ابتدائی شهر لنگرود انجام شد. هدف: تعیین الگوی غذای مصرفی در مدارس شهر لنگرود. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، 400 دانش‌آموز از 10 مدرسه ابتدایی به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده ازپرسشنامه، به روش مصاحبه و مشاهده جمع‌آوری شد. پرسشنامه‌ها شامل اطلاعاتی در مورد خوردن صبحانه، همراه بردن خوراکی میان وعده‌ای و نوع آن , مصرف غذاهای مجاز و عوامل تأثیرگذار بر خوراکی‌های دریافتی دانش‌آموزان شامل شغل و میزان تحصیل والدین, سن دانش‌آموزان, بعد خانوار و جنس بود، تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری کای-دو انجام شد. نتایج : 92% دانش‌آموزان با صرف صبحانه و 8% بدون مصرف صبحانه به مدرسه آمده بودند. علاوه برآن 65% از دانش‌آموزان همراه خود خوراکی میان وعده‌ای آورده و 35% نیاورده بودند و از خوراکی‌های مصرف شده2/98% مجاز و8/1% غیر مجاز بودند. در این مطالعه، آزمون کای- اسکوئرχ2 ارتباط معنی‌داری بین متغیرهای وابسته و مستقل مورد مطالعه نشان نداد. نتیجه‌گیری : با توجه به عادت مصرف کم شیر در این گروه سنی، باید برنامه‌های آموزشی گسترده در ابعاد مختلف برای تشویق به مصرف روزانه شیر صورت گیرد. به امید آن که 8/1% مصرف خوراکی‌های غیرمجاز را با کمک مربیان بهداشتی مدارس به صفر درصد برسانیم و همچنین، با بررسی‌های مشابه در دیگر مدرسه‌های کشور سفارش‌های لازم در جهت تغییر و اصلاح عادت‌های غذائی را در دانش‌آموزان مقطع ابتدائی بتوان ارائه نمود.
    کلید واژگان
    دانش آموزان
    رفتار تغذیه‌ای
    عادات غذایی
    مدرسه‌ها
    تخصصي

    شماره نشریه
    62
    تاریخ نشر
    2007-07-01
    1386-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-379-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556794

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب