| dc.contributor.author | رادافشار, گلپر | fa_IR |
| dc.contributor.author | سبحانی, عبدالرسول | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادق, فرشته | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:25:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:25:05Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:25:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:25:05Z | |
| dc.date.issued | 2010-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1389-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رادافشار, گلپر, سبحانی, عبدالرسول, صادق, فرشته. (1389). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایاننامه. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 19(74), 86-97. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-204-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556718 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه: شناخت دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد اهداف درس پایاننامه دکترا، چگونگی انتخاب موضوع و استاد راهنما و عقاید آنها درمورد مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید.
هدف: تعیین دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد فرآیند انجام پایاننامه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دردانشگاه علوم پزشکی گیلان
مواد و روشها: دراین مطالعه توصیفی-مقطعی، 164 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که در دو سال پایانی تحصیل خود بوده یا اخیراًَ فارغ التحصیل شدهبودند، مورد پرسش قرارگرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای خودایفا متشکل از54 سؤال بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفته بود. سؤالات درسه حیطه فرآیند انجام پایان نامه، انتخاب موضوع و استاد راهنما طراحی شد. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از نرمافزارSPSS بررسی شد. یافتههای پژوهش بهصورت فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و آزمون کای دو تحلیل شد.
نتایج: در زمینه فرآیند انجام پایاننامه و موضوع، بیشتردانشجویان (4/66%) در خصوص نیاز به آموزش اصول نگارش و تدوین پایاننامه، راهنمایی برای انتخاب موضوع مناسب (4/71%) و دسترسی به منابع و امکانات لازم (2/76%) پاسخ موافق دادند.67٪ دانشجویان به صرف نظر نمودن از نگارش پایاننامه درصورت اختیاری بودن پاسخ مثبت دادند و 4/71% دانشجویان به ثبت نتایج در قالب مقاله گرایش داشتند. مهمترین عامل درانتخاب اساتید راهنما ازدیدگاه دانشجویان، نحوه همکاری و دسترسی آسان به استاد بود. در مجموع یک سوم (4/35%) دانشجویان سابقه کار پژوهشی داشتند. 9/12% از دانشجویان پزشکی و 5/22% از دانشجویان دندانپزشکی در مجموع از فرآیند انجام پایاننامه رضایت داشته به نحوی که ارتباط بین رشته تحصیلی با رضایت از فرآیند انجام پایاننامه ازلحاظ آماری معنیدار بود(P=0.002 ) .
نتیجهگیری: این مطالعه اولیه نشان داد که دانشجویان تمایل به کسب اطلاعات در قالب واحد درسی برای آشنایی با اصول نگارش و تدوین پایاننامه و مقالات را دارند. همچنین آموزش اساتید در زمینه مهارتهای راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذرانیدن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تأمین بودجه و امکانات، ازجمله اقداماتی است که میتواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد درسی پایاننامه ثمربخش باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 209 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | پایاننامه دانشگاهی | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان دندانپزشکی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایاننامه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.contributor.department | ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 74 | |
| dc.citation.spage | 86 | |
| dc.citation.epage | 97 | |