نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرادافشار, گلپرfa_IR
dc.contributor.authorسبحانی, عبدالرسولfa_IR
dc.contributor.authorصادق, فرشتهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:25:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:25:05Z
dc.date.available1399-08-23T00:25:04Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:25:05Z
dc.date.issued2010-07-01en_US
dc.date.issued1389-04-10fa_IR
dc.identifier.citationرادافشار, گلپر, سبحانی, عبدالرسول, صادق, فرشته. (1389). بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایان‌نامه. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 19(74), 86-97.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-204-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556718
dc.description.abstractچکیده مقدمه: شناخت دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد اهداف درس پایان‌نامه دکترا، چگونگی انتخاب موضوع و استاد راهنما و عقاید آن‌ها درمورد مشکلات روند اجرایی، می‌تواند برنامه‌ریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. هدف: تعیین دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد فرآیند انجام پایان‌نامه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دردانشگاه علوم پزشکی گیلان مواد و روش‌ها: دراین مطالعه توصیفی-مقطعی، 164 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که در دو سال پایانی تحصیل خود بوده یا اخیراًَ فارغ التحصیل شده‌بودند، مورد پرسش قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای خودایفا متشکل از54 سؤال بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفته بود. سؤالات درسه حیطه فرآیند انجام پایان نامه، انتخاب موضوع و استاد راهنما طراحی شد. اطلاعات به‌دست آمده با استفاده از نرم‌افزارSPSS بررسی شد. یافته‌های پژوهش به‌صورت فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و آزمون کای دو تحلیل شد. نتایج: در زمینه فرآیند انجام پایان‌نامه و موضوع، بیشتردانشجویان (4/66%) در خصوص نیاز به آموزش اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه، راهنمایی برای انتخاب موضوع مناسب (4/71%) و دسترسی به منابع و امکانات لازم (2/76%) پاسخ موافق دادند.67٪ دانشجویان به صرف نظر نمودن از نگارش پایان‌نامه درصورت اختیاری بودن پاسخ مثبت دادند و 4/71% دانشجویان به ثبت نتایج در قالب مقاله گرایش داشتند. مهمترین عامل درانتخاب اساتید راهنما ازدیدگاه دانشجویان، نحوه همکاری و دسترسی آسان به استاد بود. در مجموع یک سوم (4/35%) دانشجویان سابقه کار پژوهشی داشتند. 9/12% از دانشجویان پزشکی و 5/22% از دانشجویان دندانپزشکی در مجموع از فرآیند انجام پایان‌نامه رضایت داشته به نحوی که ارتباط بین رشته تحصیلی با رضایت از فرآیند انجام پایان‌نامه ازلحاظ آماری معنی‌دار بود(P=0.002 ) . نتیجه‌گیری: این مطالعه اولیه نشان داد که دانشجویان تمایل به کسب اطلاعات در قالب واحد درسی برای آشنایی با اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه و مقالات را دارند. همچنین آموزش اساتید در زمینه مهارت‌های راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذرانیدن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تأمین بودجه و امکانات، ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد درسی پایان‌نامه ثمربخش باشد.fa_IR
dc.format.extent209
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectپایان‌نامه دانشگاهیfa_IR
dc.subjectپژوهشfa_IR
dc.subjectدانشجویان پزشکیfa_IR
dc.subjectدانشجویان دندانپزشکیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleبررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایان‌نامهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue74
dc.citation.spage86
dc.citation.epage97


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد