بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایاننامه
(ندگان)پدیدآور
رادافشار, گلپرسبحانی, عبدالرسولصادق, فرشتهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: شناخت دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد اهداف درس پایاننامه دکترا، چگونگی انتخاب موضوع و استاد راهنما و عقاید آنها درمورد مشکلات روند اجرایی، میتواند برنامهریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید.
هدف: تعیین دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد فرآیند انجام پایاننامه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دردانشگاه علوم پزشکی گیلان
مواد و روشها: دراین مطالعه توصیفی-مقطعی، 164 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که در دو سال پایانی تحصیل خود بوده یا اخیراًَ فارغ التحصیل شدهبودند، مورد پرسش قرارگرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای خودایفا متشکل از54 سؤال بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفته بود. سؤالات درسه حیطه فرآیند انجام پایان نامه، انتخاب موضوع و استاد راهنما طراحی شد. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از نرمافزارSPSS بررسی شد. یافتههای پژوهش بهصورت فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و آزمون کای دو تحلیل شد.
نتایج: در زمینه فرآیند انجام پایاننامه و موضوع، بیشتردانشجویان (4/66%) در خصوص نیاز به آموزش اصول نگارش و تدوین پایاننامه، راهنمایی برای انتخاب موضوع مناسب (4/71%) و دسترسی به منابع و امکانات لازم (2/76%) پاسخ موافق دادند.67٪ دانشجویان به صرف نظر نمودن از نگارش پایاننامه درصورت اختیاری بودن پاسخ مثبت دادند و 4/71% دانشجویان به ثبت نتایج در قالب مقاله گرایش داشتند. مهمترین عامل درانتخاب اساتید راهنما ازدیدگاه دانشجویان، نحوه همکاری و دسترسی آسان به استاد بود. در مجموع یک سوم (4/35%) دانشجویان سابقه کار پژوهشی داشتند. 9/12% از دانشجویان پزشکی و 5/22% از دانشجویان دندانپزشکی در مجموع از فرآیند انجام پایاننامه رضایت داشته به نحوی که ارتباط بین رشته تحصیلی با رضایت از فرآیند انجام پایاننامه ازلحاظ آماری معنیدار بود(P=0.002 ) .
نتیجهگیری: این مطالعه اولیه نشان داد که دانشجویان تمایل به کسب اطلاعات در قالب واحد درسی برای آشنایی با اصول نگارش و تدوین پایاننامه و مقالات را دارند. همچنین آموزش اساتید در زمینه مهارتهای راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذرانیدن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تأمین بودجه و امکانات، ازجمله اقداماتی است که میتواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد درسی پایاننامه ثمربخش باشد.
کلید واژگان
پایاننامه دانشگاهیپژوهش
دانشجویان پزشکی
دانشجویان دندانپزشکی
نگرش
تخصصي
شماره نشریه
74تاریخ نشر
2010-07-011389-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
شاپا
2008-40482008-4056




