• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 19, شماره 74
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به فرآیند انجام پایان‌نامه

    (ندگان)پدیدآور
    رادافشار, گلپرسبحانی, عبدالرسولصادق, فرشته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    209.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: شناخت دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد اهداف درس پایان‌نامه دکترا، چگونگی انتخاب موضوع و استاد راهنما و عقاید آن‌ها درمورد مشکلات روند اجرایی، می‌تواند برنامه‌ریزان آموزشی را در اصلاح و ارتقای کیفیت این فرآیند کمک نماید. هدف: تعیین دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در مورد فرآیند انجام پایان‌نامه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن دردانشگاه علوم پزشکی گیلان مواد و روش‌ها: دراین مطالعه توصیفی-مقطعی، 164 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی که در دو سال پایانی تحصیل خود بوده یا اخیراًَ فارغ التحصیل شده‌بودند، مورد پرسش قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای خودایفا متشکل از54 سؤال بود که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفته بود. سؤالات درسه حیطه فرآیند انجام پایان نامه، انتخاب موضوع و استاد راهنما طراحی شد. اطلاعات به‌دست آمده با استفاده از نرم‌افزارSPSS بررسی شد. یافته‌های پژوهش به‌صورت فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و آزمون کای دو تحلیل شد. نتایج: در زمینه فرآیند انجام پایان‌نامه و موضوع، بیشتردانشجویان (4/66%) در خصوص نیاز به آموزش اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه، راهنمایی برای انتخاب موضوع مناسب (4/71%) و دسترسی به منابع و امکانات لازم (2/76%) پاسخ موافق دادند.67٪ دانشجویان به صرف نظر نمودن از نگارش پایان‌نامه درصورت اختیاری بودن پاسخ مثبت دادند و 4/71% دانشجویان به ثبت نتایج در قالب مقاله گرایش داشتند. مهمترین عامل درانتخاب اساتید راهنما ازدیدگاه دانشجویان، نحوه همکاری و دسترسی آسان به استاد بود. در مجموع یک سوم (4/35%) دانشجویان سابقه کار پژوهشی داشتند. 9/12% از دانشجویان پزشکی و 5/22% از دانشجویان دندانپزشکی در مجموع از فرآیند انجام پایان‌نامه رضایت داشته به نحوی که ارتباط بین رشته تحصیلی با رضایت از فرآیند انجام پایان‌نامه ازلحاظ آماری معنی‌دار بود(P=0.002 ) . نتیجه‌گیری: این مطالعه اولیه نشان داد که دانشجویان تمایل به کسب اطلاعات در قالب واحد درسی برای آشنایی با اصول نگارش و تدوین پایان‌نامه و مقالات را دارند. همچنین آموزش اساتید در زمینه مهارت‌های راهنمایی دانشجویان، تشویق دانشجویان به گذرانیدن کارگاه آموزشی روش تحقیق و تأمین بودجه و امکانات، ازجمله اقداماتی است که می‌تواند در بهبود دیدگاه دانشجویان و نیز افزایش کیفیت ارایه واحد درسی پایان‌نامه ثمربخش باشد.
    کلید واژگان
    پایان‌نامه دانشگاهی
    پژوهش
    دانشجویان پزشکی
    دانشجویان دندانپزشکی
    نگرش
    تخصصي

    شماره نشریه
    74
    تاریخ نشر
    2010-07-01
    1389-04-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-204-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556718

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب