نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقنبری, عاطفهfa_IR
dc.contributor.authorعطرکار روشن, زهراfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:22:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:22:42Z
dc.date.available1399-08-23T00:22:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:22:42Z
dc.date.issued2004-01-01en_US
dc.date.issued1382-10-11fa_IR
dc.identifier.citationقنبری, عاطفه, عطرکار روشن, زهرا. (1382). مقایسه آموزش با استفاده از لوح فشرده و بوکلت بر برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد خودآزمایی پستان●. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 12(48), 33-39.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-711-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556576
dc.description.abstractمقدمه : امروزه سرطان پستان مهمترین مشکل بهداشتی و مسئوول تقریبا 30 درصد موارد جدید سرطانها می باشد. در 20 سال گذشته میزان تشخیص آن بخاطر استفاده فزاینده از روشهای غربالگری پستان در حال افزایش است .خودآزمایی پستان فرصتی را برای کشف زودرس ، درمان بهتر و کنترل سلامتی در اختیار زنان قرار می دهد.تحقیقات و مطالعات مختلف نشان می دهد که برنامه های آموزشی در مورد خودآزمایی پستان و ارتقاء آن سبب افزایش آگاهی ، دفعات انجام خودآزمایی و شایستگی می گردد . دانشجویان معمولا آموزش استفاده از کامپیوتر را بر سایر شیوه های سنتی ترجیح می دهند و وسیله ای مهم در آموزش رفتارهای بهداشتی می باشد. هدف: در این تحقیق ، محقق با هدف مقایسه تاثیر آموزش با استفاده از بوکلت و لوح فشرده بر برآیندهای یادگیری (آگاهی ، باور بهداشتی و انجام خودآزمایی پستان ) اقدام به جمع آوری اطلاعات نمود تا شاید یافته های بدست آمده از تکنولوژی و فن آوری جدید آموزش سبب ارتقاء سریعتر یادگیری ، تقویت و اصلاح رفتارهای بهداشتی در دانشجویان گردد. مواد وروش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی آزمون قبل و بعد است که در دانشجویان مامایی (20 نفر) و پرستاری (30 نفر) ترم اول در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت اجرا گردید . در ابتدا مشخصات دموگرافیک ،میزان آگاهی ، باور بهداشتی و دفعات انجام خودآزمایی پستان در هر دو گروه با استفاده از آزمون های آماری مقایسه شد وهیچگونه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. سپس مداخله مورد نظر (که با قرعه کشی تعیین گردید) برای دانشجویان مامایی بوکلت و برای دانشجویان پرستاری لوح فشرده ارائه شد . مجدداًً یک‌هفته بعد هر سه متغیر کنترل گردید.در این تحقیق پرسشنامه شامل بخش اول مشخصات دموگرافیک ، بخش دوم آگاهی سنجی (10 عبارت ) و بخش سوم سنجش باوربهداشتی برگرفته شده از پرسشنامه استاندارد مدل باور بهداشتی چمپیون پس از سنجش روایی و پایایی ابزار جهت جمع اوری اطلاعات استفاده گردید . لوح فشرده نیز با همکاری پژوهشگران و متخصصین کامپیوتر بر اساس محتوی آموزشی خاص در محیط ویندوز و نرم افزار MACROMEDIA FLASH(VERSION 5 ) طراحی گردید. نتایج: یافته‌ها نشان دادکه اکثریت دانشجویان پرستاری (9/73 درصد ) و مامایی (80 درصد) در دامنه سنی 19-18 سالگی با میانگین سنی به ترتیب (8/1 ±4/19، 7/0±9/18) بودند.اکثریت دانشجویان مجرد، بدون سابقه ابتلاء به بیماری و مواجهه با بیمار سرطانی، بدون انجام خودآزمایی پستان بوده و قبل از تحقیق هیچگونه اطلاعاتی را در مورد خودآزمایی پستان کسب نکرده بودند. دو گروه از نظر متغیرهای فوق الذکر و همچنین سه متغیر اصلی تحقیق با استفاده از آزمون تی مستقل مقایسه شدند که هیچگونه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. در هر دو گروه با استفاده از لوح فشرده و بوکلت میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده از آگاهی قبل و بعد از آموزش با استفاده از تی مزدوج تفاوت معنی دار را نشان داد (P<0.000).آگاهی در مورد خودآزمایی پستان در دو گروه مامایی و پرستاری پس از آموزش نیز تفاوت معنی داری را نشان داد (P<0.01).ولی باوربهداشتی و دفعات انجام خودآزمایی با استفاده از تی مستقل و کروسکال والیس تفاوت معنی داری را نشان نداد. هیچ کدام از متغیرهای فردی - زمینه ای با نمرات کسب شده از آگاهی و باور بهداشتی با استفاده از آزمون کای دو و تست دقیق فیشر تفاوت معنی داری را نشان نداده است . نتیجه گیری: در این تحقیق یافته های پژوهش نشان داد که آموزش با هر دو شیوه میزان آگاهی را افزایش می دهد ولی تأثیری بر باوربهداشتی و دفعات انجام خودآزمایی پستان ندارد.شاید دلیل این تفاوت مدت زمان کوتاه بررسی تأثیر مداخله مورد نظر یعنی یک‌هفته بعد از اجرای آموزش است ، از طرف دیگر باور و دفعات انجام خودآزمایی پستان بعنوان یک رفتار بهداشتی معمولاًً از احساسات درونی افراد نشات می گیرد و شاید تدوام آموزش یعنی تکرار آموزش در فواصل زمانی مختلف قادر به تغییر در باور و عملکرد واحدهای مورد پژوهش باشد .fa_IR
dc.format.extent154
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش پرستاریfa_IR
dc.subjectخودآزمایی پستانfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectسرطان پستانfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleمقایسه آموزش با استفاده از لوح فشرده و بوکلت بر برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد خودآزمایی پستان●fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue48
dc.citation.spage33
dc.citation.epage39


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد