• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 12, شماره 48
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 12, شماره 48
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه آموزش با استفاده از لوح فشرده و بوکلت بر برآیندهای یادگیری دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد خودآزمایی پستان●

    (ندگان)پدیدآور
    قنبری, عاطفهعطرکار روشن, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    154.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه : امروزه سرطان پستان مهمترین مشکل بهداشتی و مسئوول تقریبا 30 درصد موارد جدید سرطانها می باشد. در 20 سال گذشته میزان تشخیص آن بخاطر استفاده فزاینده از روشهای غربالگری پستان در حال افزایش است .خودآزمایی پستان فرصتی را برای کشف زودرس ، درمان بهتر و کنترل سلامتی در اختیار زنان قرار می دهد.تحقیقات و مطالعات مختلف نشان می دهد که برنامه های آموزشی در مورد خودآزمایی پستان و ارتقاء آن سبب افزایش آگاهی ، دفعات انجام خودآزمایی و شایستگی می گردد . دانشجویان معمولا آموزش استفاده از کامپیوتر را بر سایر شیوه های سنتی ترجیح می دهند و وسیله ای مهم در آموزش رفتارهای بهداشتی می باشد. هدف: در این تحقیق ، محقق با هدف مقایسه تاثیر آموزش با استفاده از بوکلت و لوح فشرده بر برآیندهای یادگیری (آگاهی ، باور بهداشتی و انجام خودآزمایی پستان ) اقدام به جمع آوری اطلاعات نمود تا شاید یافته های بدست آمده از تکنولوژی و فن آوری جدید آموزش سبب ارتقاء سریعتر یادگیری ، تقویت و اصلاح رفتارهای بهداشتی در دانشجویان گردد. مواد وروش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طراحی آزمون قبل و بعد است که در دانشجویان مامایی (20 نفر) و پرستاری (30 نفر) ترم اول در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت اجرا گردید . در ابتدا مشخصات دموگرافیک ،میزان آگاهی ، باور بهداشتی و دفعات انجام خودآزمایی پستان در هر دو گروه با استفاده از آزمون های آماری مقایسه شد وهیچگونه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. سپس مداخله مورد نظر (که با قرعه کشی تعیین گردید) برای دانشجویان مامایی بوکلت و برای دانشجویان پرستاری لوح فشرده ارائه شد . مجدداًً یک‌هفته بعد هر سه متغیر کنترل گردید.در این تحقیق پرسشنامه شامل بخش اول مشخصات دموگرافیک ، بخش دوم آگاهی سنجی (10 عبارت ) و بخش سوم سنجش باوربهداشتی برگرفته شده از پرسشنامه استاندارد مدل باور بهداشتی چمپیون پس از سنجش روایی و پایایی ابزار جهت جمع اوری اطلاعات استفاده گردید . لوح فشرده نیز با همکاری پژوهشگران و متخصصین کامپیوتر بر اساس محتوی آموزشی خاص در محیط ویندوز و نرم افزار MACROMEDIA FLASH(VERSION 5 ) طراحی گردید. نتایج: یافته‌ها نشان دادکه اکثریت دانشجویان پرستاری (9/73 درصد ) و مامایی (80 درصد) در دامنه سنی 19-18 سالگی با میانگین سنی به ترتیب (8/1 ±4/19، 7/0±9/18) بودند.اکثریت دانشجویان مجرد، بدون سابقه ابتلاء به بیماری و مواجهه با بیمار سرطانی، بدون انجام خودآزمایی پستان بوده و قبل از تحقیق هیچگونه اطلاعاتی را در مورد خودآزمایی پستان کسب نکرده بودند. دو گروه از نظر متغیرهای فوق الذکر و همچنین سه متغیر اصلی تحقیق با استفاده از آزمون تی مستقل مقایسه شدند که هیچگونه تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. در هر دو گروه با استفاده از لوح فشرده و بوکلت میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده از آگاهی قبل و بعد از آموزش با استفاده از تی مزدوج تفاوت معنی دار را نشان داد (P
    کلید واژگان
    آموزش پرستاری
    خودآزمایی پستان
    دانشجویان پرستاری
    سرطان پستان
    یادگیری
    تخصصي

    شماره نشریه
    48
    تاریخ نشر
    2004-01-01
    1382-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-711-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556576

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب