نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرهبر طارمسری, دکتر مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorکشاورز, دکتر پروانهfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسمی, دکتر عباسfa_IR
dc.contributor.authorرهبرکرباسدهی, ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorرهبر کرباسدهی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:21:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:21:19Z
dc.date.available1399-08-23T00:21:18Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:21:19Z
dc.date.issued2019-02-01en_US
dc.date.issued1397-11-12fa_IR
dc.identifier.citationرهبر طارمسری, دکتر مرتضی, کشاورز, دکتر پروانه, ابوالقاسمی, دکتر عباس, رهبرکرباسدهی, ابراهیم, رهبر کرباسدهی, فاطمه. (1397). اثر‌بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم‌های فعال‌سازی/‌بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اضطراب. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 27(108), 62-70.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1758-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556493
dc.description.abstractچکیده مقدمه: دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اضطراب با عوامل تنش‌زای متعدد جسمی و روانی روبرو هستند که‌‌ به کاهش کیفیت زندگی آنان می‌انجامد. با توجه به ارتباط سیستم‌های فعال‌سازی/‌بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با طرحواره‌های ناسازگار اولیه، یکی از روش‌هایی که می‌تواند به این ‌دانش‌آموزان ‌‌کمک کند، طرحواره درمانی است.‌ هدف: تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم‌های فعال‌سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اضطراب‌‌.‌ مواد و روش‌ها: پژوهش ‌بصورت مداخله‌ای و از نوع پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 28 دانش‌آموز مقطع راهنمایی دارای نشانه‌های اضطراب شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر پایه پرسشنامه اضطراب بک(1990) و ملاک‌های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های‌ روانی(2013) شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از مقیاس سیستم‌های بازداری/‌فعال‌سازی رفتاری(2005) و پرسشنامه تنظیم‌‌شناختی هیجان(2001) پیش و پس از درمان استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه، مورد درمان گروهی با الگو طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند.‌ نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی بر بهبود سیستم‌های بازداری/‌فعال‌سازی رفتاری و تنظیم‌‌شناختی هیجان در دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اضطراب تأثیر دارد (001/0>P). نتیجه‌گیری: ‌‌برای رویارویی با نشانه‌های اضطراب دانش‌آموزان و بهبود تنظیم شناختی هیجان می‌توان از طرحواره درمانی استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent234
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاضطراب‌/ بازداری‌/ کنترل رسمی اجتماع‌/ هیجان‌هاfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاثر‌بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم‌های فعال‌سازی/‌بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اضطرابfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ژنتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue108
dc.citation.spage62
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد