| dc.contributor.author | رهبر طارمسری, دکتر مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | کشاورز, دکتر پروانه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابوالقاسمی, دکتر عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | رهبرکرباسدهی, ابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | رهبر کرباسدهی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:21:18Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:21:19Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:21:18Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:21:19Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رهبر طارمسری, دکتر مرتضی, کشاورز, دکتر پروانه, ابوالقاسمی, دکتر عباس, رهبرکرباسدهی, ابراهیم, رهبر کرباسدهی, فاطمه. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 27(108), 62-70. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-1758-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556493 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه: دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی روبرو هستند که به کاهش کیفیت زندگی آنان میانجامد. با توجه به ارتباط سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با طرحوارههای ناسازگار اولیه، یکی از روشهایی که میتواند به این دانشآموزان کمک کند، طرحواره درمانی است.
هدف: تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب.
مواد و روشها: پژوهش بصورت مداخلهای و از نوع پیشآزمون_پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 28 دانشآموز مقطع راهنمایی دارای نشانههای اضطراب شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر پایه پرسشنامه اضطراب بک(1990) و ملاکهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(2013) شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری(2005) و پرسشنامه تنظیمشناختی هیجان(2001) پیش و پس از درمان استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه، مورد درمان گروهی با الگو طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی بر بهبود سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری و تنظیمشناختی هیجان در دانشآموزان دارای نشانههای اضطراب تأثیر دارد (001/0>P).
نتیجهگیری: برای رویارویی با نشانههای اضطراب دانشآموزان و بهبود تنظیم شناختی هیجان میتوان از طرحواره درمانی استفاده کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 234 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اضطراب/ بازداری/ کنترل رسمی اجتماع/ هیجانها | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستمهای فعالسازی/بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دختر دارای نشانههای اضطراب | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه ژنتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 27 | |
| dc.citation.issue | 108 | |
| dc.citation.spage | 62 | |
| dc.citation.epage | 70 | |