• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 27, شماره 108
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 27, شماره 108
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر‌بخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم‌های فعال‌سازی/‌بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اضطراب

    (ندگان)پدیدآور
    رهبر طارمسری, دکتر مرتضیکشاورز, دکتر پروانهابوالقاسمی, دکتر عباسرهبرکرباسدهی, ابراهیمرهبر کرباسدهی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    234.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اضطراب با عوامل تنش‌زای متعدد جسمی و روانی روبرو هستند که‌‌ به کاهش کیفیت زندگی آنان می‌انجامد. با توجه به ارتباط سیستم‌های فعال‌سازی/‌بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان با طرحواره‌های ناسازگار اولیه، یکی از روش‌هایی که می‌تواند به این ‌دانش‌آموزان ‌‌کمک کند، طرحواره درمانی است.‌ هدف: تعیین اثربخشی طرحواره درمانی گروهی بر سیستم‌های فعال‌سازی/ بازداری رفتاری و تنظیم شناختی هیجان دانش‌آموزان دختر دارای نشانه‌های اضطراب‌‌.‌ مواد و روش‌ها: پژوهش ‌بصورت مداخله‌ای و از نوع پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 28 دانش‌آموز مقطع راهنمایی دارای نشانه‌های اضطراب شهرستان رشت در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر پایه پرسشنامه اضطراب بک(1990) و ملاک‌های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های‌ روانی(2013) شناسایی و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای گرد‌آوری داده‌ها از مقیاس سیستم‌های بازداری/‌فعال‌سازی رفتاری(2005) و پرسشنامه تنظیم‌‌شناختی هیجان(2001) پیش و پس از درمان استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه، مورد درمان گروهی با الگو طرحواره درمانی یانگ قرار گرفتند.‌ نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان گروهی با مدل طرحواره درمانی بر بهبود سیستم‌های بازداری/‌فعال‌سازی رفتاری و تنظیم‌‌شناختی هیجان در دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اضطراب تأثیر دارد (001/0>P). نتیجه‌گیری: ‌‌برای رویارویی با نشانه‌های اضطراب دانش‌آموزان و بهبود تنظیم شناختی هیجان می‌توان از طرحواره درمانی استفاده کرد.
    کلید واژگان
    اضطراب‌/ بازداری‌/ کنترل رسمی اجتماع‌/ هیجان‌ها
    تخصصي

    شماره نشریه
    108
    تاریخ نشر
    2019-02-01
    1397-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    گروه پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه ژنتیک، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-1758-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556493

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب