نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلاح کرکان, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorبهبودی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorطایفه, نجم‌الهfa_IR
dc.contributor.authorسلطانی مقدم, رضاfa_IR
dc.contributor.authorخوشبخت, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:20:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:20:41Z
dc.date.available1399-08-23T00:20:41Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:20:41Z
dc.date.issued2013-04-01en_US
dc.date.issued1392-01-12fa_IR
dc.identifier.citationفلاح کرکان, مرتضی, بهبودی, حسن, طایفه, نجم‌اله, سلطانی مقدم, رضا, خوشبخت, مریم. (1392). اختلال بینایی در رانندگان مسبب حوادث رانندگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 22(85), 48-53.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-78-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556446
dc.description.abstractمقدمه: یکی از عوامل مهم در رانندگی دید یا تیزبینی کافی است و 90٪ کاربرد حواس شخص در رانندگی مربوط به حس بینایی می‌شود. مطالعات اخیر ارتباط نسبتاً قوی بین بینایی و عملکرد رانندگی‌نشان داده است. هدف: بررسی اختلال بینایی در رانندگان مسبب حوادث رانندگی مراجعه کننده به مرکز آموزشی - درمانی امیرالمومنین(ع) رشت مواد و روش‌ها: مطالعه به‌صورت توصیفی مقطعی و نمونه‌گیری به روش سرشماری انجام شده است. برای کلیه رانندگان دچار سانحه که از مهر 1388 الی دی 1389 به درمانگاه تخصصی چشم بیمارستان امیرالمومنین(ع) مراجعه کرده بودند فرم جمع‌آوری اطلاعات شامل مشخصه‌های دموگرافی، سوابق رانندگی و سابقه بیماری چشمی و سیستمی تکمیل شد. پس از معاینه اولیه چشمی و معاینه تخصصی، نتایج ثبت شده و سپس توسط نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های آماری توصیفی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 403 بیمار وارد مطالعه شدند که 94٪ مذکر و میانگین سنی آنها 38/11±17/36 سال بود. اکثر تصادف‌ها در جاده(8/65٪) و در آب و هوای آفتابی و صاف(2/74٪) رخ‌داده‌بود. 96.3% افراد هیچگونه سابقه بیماری چشمی را ذکر نمی‌کردند. 3/96٪ تصادف کنندگان دارای حدت بینایی طبیعی بوده و تنها 7/1٪ میدان دید، 15.8% دید سه‌بعدی و 9/5٪ دید رنگ غیر طبیعی داشتند. 33 راننده(2/8٪) بیماری‌های شناخته شده چشمی داشتند که از این تعداد بیشترین آنها یعنی، 9 نفر(2/2٪) دچار کاتاراکت بودند. نتیجه‌گیری: افزودن آزمون میدان بینایی و دید رنگ به معاینه بینایی قبل از صدور گواهینامه و همچنین ملزم نمودن افراد دیابتی متقاضی گواهینامه رانندگی به ارائه نتایج معاینه تخصصی چشم، می‌تواند موجب کاهش بروز تصادفات شده و در نتیجه کاهش صدمه جبران‌ناپذیر زندگی شود.fa_IR
dc.format.extent240
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلالات بیناییfa_IR
dc.subjectپیشگیری از حوادثfa_IR
dc.subjectحوادث رانندگیfa_IR
dc.subjectرانندگیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleاختلال بینایی در رانندگان مسبب حوادث رانندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue85
dc.citation.spage48
dc.citation.epage53


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد