نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکریمی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorغفرانی پور, فضل اللهfa_IR
dc.contributor.authorحیدرنیا, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:20:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:20:33Z
dc.date.available1399-08-23T00:20:33Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:20:33Z
dc.date.issued2009-07-01en_US
dc.date.issued1388-04-10fa_IR
dc.identifier.citationکریمی, محمود, غفرانی پور, فضل الله, حیدرنیا, علیرضا. (1388). تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 18(70), 64-73.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-254-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556436
dc.description.abstractچکیده مقدمه: به نظر سازمان جهانی بهداشت مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است وگروه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گیرند، معتادان به مواد مخدر بویژه معتادان تزریقی از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر HIV بوده و در حال حاضر حدود 66% موارد ایدز در کشورمان مربوط به آنهاست. هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدز در معتادان زرندیه انجام شده است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه نیمه‌تجربی از نوع قبل و بعد است، جامعه پژوهش 49 مرد معتاد در انجمن تولد دوباره زرندیه بودند که با توجه به حجم محدود نمونه به‌صورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد بود. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمون‌های آماری کای دو،t-test و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد، سپس محتوای آموزشی براین اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 2 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: 42% نمونه‌ها آگاهی خوب، 31% سابقه تماس جنسی پرخطر و32%0 سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. از نظر اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی اکثر نمونه‌ها شدت درک بالایی داشتند و بین میانگین نمره همه سازه‌ها (حساسیت، منافع، موانع و شدت درک) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنی‌دار بدست آمد(0001/0>p). نتیجه‌گیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز مؤثر بوده است. همچنین، با توجه به یافته‌های این پژوهش پیشنهاد می‌شود برای رفع موانع رفتارهای پیشگیری‌کننده با آموزش‌های مشابه و استفاده از نظریه‌ها و الگوهای دیگرتغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی، برنامه‌ریزی شود.fa_IR
dc.format.extent189
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.subjectاختلالات ناشی از موادfa_IR
dc.subjectسندرم کاهش ایمنی اکتسابیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری‌کننده از ایدزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ساوهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume18
dc.citation.issue70
dc.citation.spage64
dc.citation.epage73


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد