تأثیر آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیریکننده از ایدز
(ندگان)پدیدآور
کریمی, محمودغفرانی پور, فضل اللهحیدرنیا, علیرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: به نظر سازمان جهانی بهداشت مؤثرترین راه علیه ایدز، آموزش بهداشت است وگروههای آسیبپذیر باید در اولویت برنامههای آموزشی قرار گیرند، معتادان به مواد مخدر بویژه معتادان تزریقی از گروههای آسیبپذیر در برابر HIV بوده و در حال حاضر حدود 66% موارد ایدز در کشورمان مربوط به آنهاست. هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر مدل اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیریکننده از ایدز در معتادان زرندیه انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعه نیمهتجربی از نوع قبل و بعد است، جامعه پژوهش 49 مرد معتاد در انجمن تولد دوباره زرندیه بودند که با توجه به حجم محدود نمونه بهصورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد بود. پس از برگزاری آزمون اولیه، نتایج با آزمونهای آماری کای دو،t-test و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد، سپس محتوای آموزشی براین اساس طراحی، تدوین و اجرا شد. 2 ماه پس از مداخله، آزمون ثانویه با همان پرسشنامه اولیه انجام و داده ها با نرم افزار SPSS 11.5 تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: 42% نمونهها آگاهی خوب، 31% سابقه تماس جنسی پرخطر و32%0 سابقه استعمال مواد به روش تزریقی داشتند. از نظر اجزای الگوی اعتقاد بهداشتی اکثر نمونهها شدت درک بالایی داشتند و بین میانگین نمره همه سازهها (حساسیت، منافع، موانع و شدت درک) قبل و بعد از مداخله آموزشی تفاوت معنیدار بدست آمد(0001/0>p).
نتیجهگیری: برنامه آموزش بهداشت طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی در ایجاد رفتارهای پیشگیری کننده از ایدز مؤثر بوده است. همچنین، با توجه به یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود برای رفع موانع رفتارهای پیشگیریکننده با آموزشهای مشابه و استفاده از نظریهها و الگوهای دیگرتغییر رفتار در سطح فردی و سازمانی، برنامهریزی شود.
کلید واژگان
آموزش بهداشتاختلالات ناشی از مواد
سندرم کاهش ایمنی اکتسابی
تخصصي
شماره نشریه
70تاریخ نشر
2009-07-011388-04-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ساوهدانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-40482008-4056




