بررسی میزان رضایت شغلی رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف بیمارستانهای دولتی استان گیلان در سال 1384
(ندگان)پدیدآور
مهرابیان, فردیننصیری پور, امیر اشکانکشاورز محمدیان, سکینهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: رضایت شغلی نگرشی فردی نسبت به شغل است و نشان می دهد که توقع فرد با پاداشهایی که شغل و سازمان برای او فراهم می کند تا چه حد سازگاری و هماهنگی دارد. رضایت شغلی یعنی اینکه فرد احساس کند که در حرفه خود به خواستهها و ارزشهای مورد نظر رسیدهاست .
هدف: تعیین میزان رضایت شغلی رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف بیمارستانهای دولتی استان گیلان در سال 1384.
مواد و روشها : پژوهش بهصورت مقطعی و توصیفی ـ تحلیلی انجام شد. جامعه هدف، 90 نفر از رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف 19 بیمارستان دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان شامل رئیس و مدیر بیمارستان ، مترون ، رئیس امور مالی ، رئیس امور اداری ، مسئول آزمایشگاه ، مسئول داروخانه و مسئول رادیولوژی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه حاوی 46 سؤال در دو بخش شامل مشخصات فردی مدیران و میزان رضایت آنان از شغلشان بود. پرسشنامهها از دهم آبان سال 1384 بهمدت یکماه جمع آوری شد.
نتایج: 11/10 درصد رؤسا، مدیران و سرپرستان بیمارستانها از تمام جوانب شغلشان بسیار راضی، 43/58 درصد راضی، 22/4 درصد بی تفاوت، 07 /14 درصد ناراضی و 67 /6 درصد بسیار ناراضی بودهاند. میزان رضایت از جنبه رفاهی، آمو زشی، ساختاری، مدیریتی و شرایـط فیزیکی محـیط کار به ترتیب، 11/48 درصد ، 99 /79 درصد، 64 /66 درصد، 2/77 درصد و 77 /70 درصد بود.
نتیجهگیری: بین میزان رضایت شغلی و مشخصات فردی از قبیل سن، مقطع تحصیلات، سابقه کار و جنس، همچنین بین رضایت شغلی و شرایط فیزیکی محیط کار، شرایط رفاهی و آموزشی بودن شغل رابطه معنیدار وجود دارد که با رسیدگی به وضعیت و شرایـط فـیزیکی بیمارستانها، تسهیلات رفاهی و پاداش مادی و معنوی برای مدیران، تغییر شیوههای سنتّی و قدیمی و بکارگیری روشهای نوین اداره بیمارستانها و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی میتوان شاهد بالارفتن رضایت شغلی بود.
کلید واژگان
بیمارستانهای دولتیرضایت شغلی
کارکنان بیمارستان
مدیران بیمارستان
تخصصي
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2007-04-011386-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی گیلانشاپا
2008-40482008-4056




