| dc.contributor.author | خان محمدی, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | طباطبائی قمشه, فرهاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسکویی زاده, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:13:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:13:55Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:13:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:13:55Z | |
| dc.date.issued | 2017-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خان محمدی, اسماعیل, طباطبائی قمشه, فرهاد, اسکویی زاده, رضا. (1396). اثربخشی مداخله ارگونومی در کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی کارگران سالن مونتاژ کامیون. مجله ارگونومی, 5(2), 1-8. doi: 10.21859/joe-05021 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.21859/joe-05021 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-345-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555752 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: مطالعه حاضر با هدف ارزیابیریسکارگونومیکوبررسیمیزان اثربخشی مداخلات ارگونومیک بر وضعیت بدنی کارگران سالن مونتاژ کامیون کشنده شرکت سایپا دیزل در سالهای ۹۵-۱۳۹۴ طراحی و اجرا شده است.
روش کار: این مطالعه از نوع مداخلهای بوده است. افراد مورد مطالعه، ۱۳۰ نفر از کارگران سالم بودند. تعیین شیوع علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی با استفاده از نسخه فارسی معتبر پرسشنامه نقشه نگاشت بدن و ارزیابی ارگونومیک ریسک ابتلا به این اختلالات با استفاده از روش ارزیابی سریع مواجهه، قبل و پس از انجام مداخلات ارگونومیک صورت گرفته است.
یافتهها: براساس نتایج حاصل از آنالیز پرسشنامههای نقشه نگاشت بدن جمع آوری شده، ۰/۵ ± ۷۸/۵ درصد ازکارگران مورد مطالعه اظهار کرده بودندکه در یک سال گذشته، قبل از شروع مطالعه، حداقل در یکی از نواحی ۱۱ گانه مورد بر رسیدن، دارای علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی بودهاند. بیشترین علایم در نواحی تحتانی پشتی کمری (۵/۵۱ درصد)، فوقانی پشتی (۸/۳۳ درصد) و تحتانی پا و ساق پا (۱۸/۵ درصد) میباشد. همچنین نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان دادند که مداخلات ارگونومیک اجرا شده، در کاهش شیوع علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی و سطح ریسک ارگونومی محاسبه شده به روش QEC در جامعه مورد مطالعه مؤثر بودهاند و بطور متوسط ۴۴/۵ درصد کاهش نشان دادهاند.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهند که شیوع علایم اختلالات اسکلتی- عضلانی و سطح ریسک ارگونومیک محاسبه شده به روش QEC در کارگران صنعت خودروسازی مورد مطالعه، بسیار بالا است و با اجرای مداخلات ارگونومی متناسب با برخی شرایط مورد مطالعه تا حد قابل توجهی کاهش مییابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 884 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.21859/joe-05021 | |
| dc.subject | اختلالات اسکلتی- عضلانی | fa_IR |
| dc.subject | پرسشنامه نقشه نگاشت بدن | fa_IR |
| dc.subject | روش QEC | fa_IR |
| dc.subject | مداخلات ارگونومیک | fa_IR |
| dc.subject | صنعت خودروسازی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی مداخله ارگونومی در کاهش اختلالات اسکلتی- عضلانی کارگران سالن مونتاژ کامیون | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه ارگونومی، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 8 | |