| dc.contributor.author | ضیائی, منصور | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضائی, قباد | fa_IR |
| dc.contributor.author | یارمحمدی, حامد | fa_IR |
| dc.contributor.author | خوشبو, الهه | fa_IR |
| dc.contributor.author | قره گوزلو, فرامرز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:13:39Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:13:39Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:13:39Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:13:39Z | |
| dc.date.issued | 2015-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ضیائی, منصور, رضائی, قباد, یارمحمدی, حامد, خوشبو, الهه, قره گوزلو, فرامرز. (1394). ارتباط درگیری شغلی با ویژگیهای جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392. مجله ارگونومی, 3(1), 59-64. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-125-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555726 | |
| dc.description.abstract |
مقدمه :درگیری شغلی به میزان دلبستگی روانی فرد
به شغل خود اطلاق میشود و از دیدگاه ارگونومی، کارکنان با درگیری شغلی بالا به شغلشان اهمیت بیشتری داده و عملکرد مطلوبتری دارند. هدف
مطالعه حاضر، تعیین میزان درگیری شغلی و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیکی معلمان
مقطع راهنمایی شهرستان دالاهو (کرمانشاه) بود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی
بر روی 211 نفر از معلمان (161 مرد و 50 زن) انجام گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو جمعآوری گردید.
دادهها با آزمونهای آماری اسپیرمن، تی تست مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری، 0.05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: معلمان دارای میانگین سن 32.21 و سابقه
کاری 8.49 سال بودند. 22.3%، 54.5% و 23.2% معلمان به ترتیب سطح درگیری شغلی کم،
متوسط و بالا را داشتند. درگیری شغلی افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد (p=0.027 ) و افراد بدون
شغل دوم، بیشتر از افراد دارای شغل دوم (p=0.006 ) بود. بین سن،
جنس، سابقه کار و سطح تحصیلات با میزان درگیری شغلی رابطه معناداری یافت نگردید P>=0.05
نتیجه گیری: به طورکلی سطح درگیری شغلی معلمان کم و
متوسط بود. از مهمترین دلایل آن حقوق نسبتاً پایین، دو یا چندشغله بودن و نداشتن
جایگاه اجتماعی بالا بود. افزایش حقوق، تسهیلات ویژه مانند وامهای کم بهره و
ایجاد شرایط ارتقاء سطح علمی برای معلمین شبیه به اعضای هیئت علمی میتواند در
درگیری شغلی و وابستگی روانی آنها به شغلشان مؤثر باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 900 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.subject | درگیری شغلی | fa_IR |
| dc.subject | ارگونومی | fa_IR |
| dc.subject | عملکرد شغلی | fa_IR |
| dc.subject | معلمان | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | ارتباط درگیری شغلی با ویژگیهای جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه | fa_IR |
| dc.contributor.department | 3. دانشجوی بهداشت مدارس، آموزشکده فنی سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب، داراب، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه،ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 59 | |
| dc.citation.epage | 64 | |