ارتباط درگیری شغلی با ویژگیهای جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392
(ندگان)پدیدآور
ضیائی, منصوررضائی, قبادیارمحمدی, حامدخوشبو, الههقره گوزلو, فرامرزنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه :درگیری شغلی به میزان دلبستگی روانی فرد
به شغل خود اطلاق میشود و از دیدگاه ارگونومی، کارکنان با درگیری شغلی بالا به شغلشان اهمیت بیشتری داده و عملکرد مطلوبتری دارند. هدف
مطالعه حاضر، تعیین میزان درگیری شغلی و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیکی معلمان
مقطع راهنمایی شهرستان دالاهو (کرمانشاه) بود.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی
بر روی 211 نفر از معلمان (161 مرد و 50 زن) انجام گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو جمعآوری گردید.
دادهها با آزمونهای آماری اسپیرمن، تی تست مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و
تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری، 0.05 در نظر گرفته شد.
یافتهها: معلمان دارای میانگین سن 32.21 و سابقه
کاری 8.49 سال بودند. 22.3%، 54.5% و 23.2% معلمان به ترتیب سطح درگیری شغلی کم،
متوسط و بالا را داشتند. درگیری شغلی افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد (p=0.027 ) و افراد بدون
شغل دوم، بیشتر از افراد دارای شغل دوم (p=0.006 ) بود. بین سن،
جنس، سابقه کار و سطح تحصیلات با میزان درگیری شغلی رابطه معناداری یافت نگردید P>=0.05
نتیجه گیری: به طورکلی سطح درگیری شغلی معلمان کم و
متوسط بود. از مهمترین دلایل آن حقوق نسبتاً پایین، دو یا چندشغله بودن و نداشتن
جایگاه اجتماعی بالا بود. افزایش حقوق، تسهیلات ویژه مانند وامهای کم بهره و
ایجاد شرایط ارتقاء سطح علمی برای معلمین شبیه به اعضای هیئت علمی میتواند در
درگیری شغلی و وابستگی روانی آنها به شغلشان مؤثر باشد.
کلید واژگان
درگیری شغلیارگونومی
عملکرد شغلی
معلمان
تخصصي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-06-011394-03-11
ناشر
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
3. دانشجوی بهداشت مدارس، آموزشکده فنی سما، دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب، داراب، ایران
استادیار گروه بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه،ایران.
شاپا
1735-19602345-5365




