| dc.contributor.author | رفیعی پور, آتنا | fa_IR |
| dc.contributor.author | رفیعی پور, الناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقیان, مرضیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:13:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:13:37Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:13:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:13:37Z | |
| dc.date.issued | 2015-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رفیعی پور, آتنا, رفیعی پور, الناز, صادقیان, مرضیه. (1394). تأثیر آموزش اصول ارگونومیک بر کاهش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی به روش RULA در کاربران رایانه. مجله ارگونومی, 3(1), 25-32. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-156-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/555722 | |
| dc.description.abstract |
مقدمه: اختلالات اسکلتی- عضلانی یکی از مشکلات رایج در میان کاربران
رایانه میباشد که در طی سالیان دراز مورد توجّه محققین قرارگرفته و راهکارهای متفاوتی
از سوی آنها برای رفع مشکل پیشنهاد گردیده است. در مطالعه حاضر نیز به بررسی تأثیر
آموزش ارگونومی بر کاهش سطح ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی کاربران رایانه
پرداخته میشود.
مواد و روشها: در این مطالعه تعداد 110 نفر از کاربران
رایانه بخش اداری دانشگاه بهصورت تصادفی انتخاب بهطور مساوی به دو گروه مداخله و
کنترل تقسیم شدند. افراد گروه مداخله در برنامه آموزشی آشنایی با اصول ارگونومی کار
با رایانه شرکت داده شدند. بررسی شیوع دردهای
اسکلتی-عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک انجام شد و شیوه ارزشیابی RULA
برای تعیین سطح ریسک قبل و 6 ماه بعد از آموزش به کار گرفته شد. دادهها
با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: شیوع ناراحتی عمدتاً در اندامهای کمر (55.4%)
و گردن (54.5%) گزارش شد و نمره سطح ریسک حدود 31% برای افراد تحت مطالعه قبل از
مداخله در محدوده خطر بود. پس از اجرای برنامه آموزشی، بهطور قابل ملاحظهای در
گروه مداخله کاهش یافت (P<0.05) امّا این تفاوت در گروه کنترل
معنادار نبود.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای
برنامه مداخلهای صحیح میتواند سطح مواجهه کارگران به ریسک فاکتورهای ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی را کاهش دهد
و بهعنوان یک عامل مکمل برای ارتقاء کارایی اقدامات ارگونومیک در نظر گرفته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 594 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.subject | ارگونومی | fa_IR |
| dc.subject | کاربران رایانه | fa_IR |
| dc.subject | مداخله آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات اسکلتی- عضلانی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش اصول ارگونومیک بر کاهش ریسک ابتلا به اختلالات اسکلتی- عضلانی به روش RULA در کاربران رایانه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | انشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی مهندسی بهداشت حرفهای، گروه بهداشَت حرفهای، دانشکده بهداشت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 32 | |